Bare to konkurrerer om kontrakt til over to milliarder

Etter at Statens vegvesen har vektet tilbudene er det Skanska som ligger best an til å få kontrakten på E6 Helgeland sør. Bare ni millioner kroner skiller det ene tilbudet fra det andre

Redaksjonen Våre Veger
28. juni 2016 - 07:59

Slik ser anbudsprotokollen til Statens vegvesen ut etter at de har vektet tilbudene i forhold til tilbudskriteriene:

 

Tilbyder

Tilbudssum eks. mva.

Konkurransesum eks. mva.

1

NCC Norge AS og NCC Industry AS

2 297 552 588,-

2 175 377 588,-

2

Skanska Norge AS

2 306 312 867,-

2 063 700 367,-

Konkurransesummen, som altså er den som avgjør tildelingen, er tilbudssummen minus et fratrekk tilbyderne får utfra hvor godt de leverer på fire andre tildelingskriterier:

  • Organisering og styring
  • Håndtering av områder med sensitiv grunn
  • Tekniske løsninger
  • Trafikkavvikling i byggetiden

Totalt var det mulig å få inntil 270 millioner kroner i fratrekk. Skanska fikk et fratrekk på ca. 242 millioner kroner mens NCC sitt fratrekk var ca. 122 millioner kroner. Konkurransesummen er altså en fiktiv sum, som kun nyttes for å vekte tilbudspris mot de øvrige tilbudskriteriene.

 

Skanska skårer høyt

- Bare ni millioner kroner skiller det ene tilbudet fra det andre. Skanska skårer imidlertid høyt på de øvrige tildelingskriteriene, så med forbehold om at vi ikke avdekker feil i tilbudet er det de som ligger an til å få kontrakten, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Tilbudene inkluderer for øvrig drift og vedlikehold av strekningen Nord-Trøndelag grense-Osen i 15 år. Skanska og NCC har priset byggingen til henholdsvis ca. 1,79 og 1,99 milliarder kroner.

Etter det blir kontrakten tildelt, og klageperioden er på ti dager fra tildelingstidspunktet. Signering kan dermed skje tidligst mot midten av juli.

Den tredje aktøren i konkurransen, Hæhre Entreprenør AS, fikk sitt tilbud avvist fordi det ble levert på feil sted.

 

13 mil lang strekning

Prosjektet E6 Helgeland sør omfatter i alt syv parselleren på drøyt 13 mil lang strekning, mellom Nord-Trøndelag grense og Korgen. Til sammen skal det bygges 57 kilometer ny veg. I likhet med søsterprosjektet på E6 Helgeland nord,  skal strekningen utbygges med en vegutviklingskontrakt. Den gir entreprenøren ansvar for både prosjektering og bygging, samt drift av strekningen over en periode på 15 år.

Prosjektet er ett av tre delprosjekter i utbyggingskontrakten E6 Helgeland, 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.