Det er rampene mot den øverste rundkjøringen som skal legges om. Bilene som kommer inn i denne fra brua over E18, har forkjørsrett. Når mange biler må vente på rampen fra E18, forplanter køen seg inn på sørgående kjørebane. (Bilde: Statkart)

E18-kryss fra 2014 må bygges om

Mindre enn to år etter at E18 gjennom Vestfold ble utvidet, må et av kryssene bygges om. Det er Natvallkrysset i Sandefjord som er utformet slik at det oppstår køer i en av rampene. De som vil rette opp feilen, må gi anbud innen 14. april.

Natvallkrysset slik det så under byggingen av det i 2013.
Natvallkrysset slik det så under byggingen av det i 2013. Foto: For Statens vegvesen, Jarle Foss

Natvallkrysset ligger på den 25 km lange strekningen Gulli-Langåker som ble åpnet med fire felt i juli 2014. Her møtes E18 og fylkesveg 305, som er den viktigste forbindelsen mellom E18 og Sandefjord sentrum.

I Natvallkrysset går fylkesveg 305 i bru over E18. På hver side av brua er det en rundkjøring hvor ramper til og fra europavegen møter fylkesvegen.

En slik løsning har fungert bra mange steder, men ikke her. Problemene oppstår på rundkjøringen på nordvestsiden av E18. Her møtes de bilene som kommer mot Sandfjord sentrum fra nord og de som kommer fra sentrum retning sør.

- Trafikken fra sentrum kommer inn i rundkjøringen først. Derfor har trafikken mot sentrum vikeplikt. Dette fører til køer på rampen fra E18. I rushtiden kan det bli oppstuving inn på sørgående kjørebane. Da kan det oppstå farlige situasjoner, sier byggeleder Lasse Sondbø i Region sør.

- Hvordan skal dere løse problemet?

- Vi skal vi bygge ny rampe i 270 graders kurve fra E18 til rundkjøringen. For å få plass til den må vi først bygge ny rampe for trafikken i retning Larvik fra rundkjøringen. Begge de gamle rampene blir fjernet når de nye er på plass.

- Blir det en kostbar ombygging?

- Vi regner med at den vi komme på rundt 15 millioner kroner. Finansieringen blir ikke noe problem. Prosjektet E18 Gulli-Langåker er ikke lagt ned, og det er beholdt en pott for eventuelle etterarbeider, sier Lasse Sondbø.

Vegvesenet forlanger at det skal være to felt i begge retninger i hele anleggstiden, men man godtar at sørgående kjørebane kan snevres inn til seks meters bredde. Jobben blir fullført i løpet av høsten.

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå