Omtrent slik vil brua over Beitstadsundet se ut i 2019 hvis det ikke blir gjort store forandringer under deltaljprosjekteringen. (Ill.: Norconsult)
Omtrent slik vil brua over Beitstadsundet se ut i 2019 hvis det ikke blir gjort store forandringer under deltaljprosjekteringen. (Ill.: Norconsult)

578 meter lang bru skal prosjekteres

En 578 meter lang stålkassebru skal føre fylkesveg 17 over Beitstadsundet i Nord-Trøndelag. Vegvesenet har utlyst prosjektering av brua. Rådgivende ingeniører må regne ferdig innen 6. januar.

Den som får kontrakten skal lage byggeplan og konkurransegrunnlag. Forprosjekt er utarbeidet av Norconsult.

Bruas utforming er ikke låst. I forprosjektet er det foreslått seks spenn, fire spenn med lengder på 112 meter mellom to 65 meter lange endespenn. Seilingsløpet blir 22 meter høyt og 55 meter bredt. Bruas totale bredde blir 11 meter.

Høyden på stålkassen blir for det meste 3,65 meter. Inn mot pilarene øker høyden til 4,45 meter. Kjørebanen skal ligge på en betongplate som skal støpes i samvirke med stålkassen.

Hvis spenninndelingen fra forprosjektet blir beholdt, vil begge landkarene og to pilarer stå på fjell. Tre pilarer skal stå i sjøen på fundamenter understøttet av stålrørspæler. Under hvert fundament blir det 16 pæler med 1 220 mm diameter. Fast fjell ligger ca. 40 meter under havoverflaten.

Mellom fundamentene og stålkassen blir det skivepilarer med 4,5 meters bredde og 1,5 meters tykkelse.

Entreprisekostnadene for brua er beregnet til ca. 250 millioner kroner. Den inngår i et prosjekt som går under betegnelsen Fv 17 og 720 Dyrstad-Sprova-Malm. Det omfatter 8,8 km ny fylkesveg 17 og 5,8 km ny fylkesveg 720. Vegene ligger i kommunene Steinkjer og Verran.

Prosjektet har en kostnadsramme på 1,5 milliarder kroner. Det skal realiseres i perioden 2016-2019.

 

Forsiden akkurat nå