Gang/sykkelvegen skal ligge på venstre side av kjørebanen. Mannen i forgrunnen ser sikkert fram til å slippe å forholde seg til tungtrafikken når han sykler. (Foto: Google)
Gang/sykkelvegen skal ligge på venstre side av kjørebanen. Mannen i forgrunnen ser sikkert fram til å slippe å forholde seg til tungtrafikken når han sykler. (Foto: Google)

7 anbud på g/s-veg i Randaberg

7 entreprenører vil legge gang/sykkelveg langs 1,9 km av fylkesveg 521 i Randaberg. Alle er fra Rogaland. Lavest av dem ligger Stangeland Maskin fra Stavanger, som vil ha 26,801 millioner kroner for jobben.

Nordbø Maskin fra Stavanger ligger på andreplass med et anbud på 27,013 mill. De øvrige anbyderne er Rygg Maskin fra Randaberg (27,844 mill.), Tunge Maskin fra Randaberg (29,034 mill.), Bjelland fra Klepp (30,980 mill.), Risa fra Hå (34,896 mill.) og Vassbakk & Stol fra Karmøy (37,732 mill.).

Prisnivået ligger omtrent der Vegvesenet regnet med at det skulle ligge. Store masseuttak er årsaken til at man regnet med en kilometerpris på mer enn 10 millioner kroner for en gang/sykkelveg.

Randaberg er Stavangers nabokommune i nord. De 1,9 kilometrene går mellom Mekjarvik fergeleie og krysset hvor fylkesvegene 521 og 481 møtes. Disse vegene er også kjent som henholdsvis Mekjarvikveien og Harestadveien.

Gang/sykkelvegen skal gå på vestsiden av kjørebanen. Deler av strekningen går gjennom jordbruksland hvor terrenget stiger mot vest. Her må det graves ut mye for å få plass til gang/sykkelvegen. Skråningene skal sikres med natursteinsmurer. Disse vil strekke seg over en lengde på 950 meter og et areal på 2 350 kvm.

Bredden på gang/sykkelvegen blir 3,5 meter. I den inngår det en 0,25 meter bred skulder på hver side. Mellom kjørebanen og gang/sykkelvegen blir det en to meter bred rabatt.

Norconsult har prosjektert gang/sykkelvegen, som må være ferdig innen 27. mars 2015.

 

Forsiden akkurat nå