NYHETER

70-tonns kraftplugg fra Volvo

- Dette ser veldig bra ut, kunne markedssjef David Kristianslund konstatere da ha for første gang tok den nye 70-tonneren i øyesyn.
- Dette ser veldig bra ut, kunne markedssjef David Kristianslund konstatere da ha for første gang tok den nye 70-tonneren i øyesyn. Bilde: Jarle Skoglund
Jarle Skoglund
20. mai 2005 - 10:02
Vis mer

Det er med andre ord et skikkelig hopp oppover i gravemaskinklassen Volvo gjør med lanseringen av sin EC700B. Til nå har toppmodellen vært på 46 tonn, men i konkurransen mot Cat, Hitachi og Komatu har Volvo manglet skikkelig tungt utstyr. Vi ble presentert den første maskinen på europeisk jord på Volvo-fabrikken i Konz i Tyskland, for øvrig skipet rett fra Conexpo-utstillingen i USA nylig.

Serieproduksjonen kommer ikke skikkelig i gang før en gang utpå høsten, og markedssjef David Kristianslund hos Volvo Maskin AS i Norge regner ikke med å ha de første maskinene på norsk jord før over årsskiftet, selv om flere kunder allerede står og venter.



Kraftige dimensjoner

Maskinen er utstyr med Volvos nyeste motor, som med sin V-Act teknologi tilfredssiller utslippsnormen Tier 3, og har med 464 hk ved 1880 o/min den kraftigste drivpakken i sin klasse.

Når vi tillater oss å bruke begrepet kraftplugg om graveren, er det fordi maskinen fra bunn av er bygget for å tåle virkelig hardt arbeid. Det ser man på et understell og belter som er av en dimensjon man vanligvis ikke finner på 70-tonns maskiner. Dette gir maskinen god stabilitet, uten at vi selv foreløpig har fått mulighet til å teste det.

Også kapasiteten på hydraulikken og svingmotor har meget høye data.

Alt tyder derfor på at EC700B kan bli en ideell maskin for røffe arbeidsforhold i den norske steinrøysa.

Spørsmålet nå er hvor lenge det er til 85-tonneren er på plass?



Flytter produksjon til Tyskland

Etter kjøpet av Kobelco i 1998, har alle Volvos beltegravere vært produsert i Sør-Korea. Men gode tider for entreprenørene verden over og stor etterspørsel etter maskiner gjør at Korea-fabrikken ikke har mer kapasitet til å øke produksjonen. Derfor er noe av produksjonen for Europa flyttet til fabrikken i Konz, hvor alle hjulgående gravemaskiner og mindre latere også blir produsert. I første omgang dreier dette seg om beltemodellene EC140B og EC210B.

Dette har medført utbygginger av den tyske fabrikken, som nå rommer totalt 100 000 m2 produksjonslokaler.

For Volvo-kundene betyr dette produksjon nærmere markedene, og som vil nedkorte leveringstiden på opptil seks uker for kunder i Europa.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.