Ny bil på veg inn i Moanetunnelen med tre nye veggelementer (Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen)
Hikmat Saleh i Statens vegvesen har ansvar for vann- og frostsikring (Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen)
Moanetunnelen skal kles med rundt 100 veggelementer. (Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen)
(Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen)
De første veggelementene på plass i Moanetunnelen denne uka. (Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen)

7000 tunnel-elementer på veg til Kongsberg

Ikke mindre enn 7000 tunnelelementer må til for å klargjøre de seks tunnelløpene på ny E134 Damåsen-Saggrenda

De første drøye 100 betongelementene kjøres nå tre og tre per lastebil inn i Moanetunnelen: Her monteres de etter at kassettene med veggelementene er losset fra de spesialbygde trailerne fra Ølen betong på Vestlandet.

Båt og bil til Kongsberg

Senere i vinter starter også transporten av betongvegger til både Svartåstunnelen og Kongsbergtunnelen.

Vollåstunnelen er ennå ikke ferdig utsprengt. Her snakker vi om sein vår eller sommer før siste del av kjempelasten med båt til Holmestrand kjøres videre til bestemmelsessted Kongsberg.

Åtte km tunnel - seks løp

Transportveien via fv. 32 og fv. 40 over Hvittingfoss er på om lag 55 kilometer en vei. Turen med den tunge og verdifulle lasten tar snaue halvannen time.

De fire tunnelene og seks tunnelløpene på ny E134 Damåsen-Saggrenda er på til sammen litt over åtte kilometer.

Losses i Vestfold

Når de har fått sine betongvegger og tak(i toløps tunnelene) levert, er om lag 7000 veggelementer losset i Vestfold og kjørt videre til sølvbyen.

Lossingen av betongveggene inne i tunnelen og monteringen av dem etterpå går overraskende fort. Da vi nylig besøkte Moanetunnelen etter lunsj kom akkurat to trailere med seks veggelementer fra Holmestrand.

På en drøy time var begge lastebilene tomme og på vei sørover igjen. Ikke lenge etterpå var arbeidet med å montere den første av de seks nyankomne betongveggene i gang.

Forsiden akkurat nå