Interessenfor elektro- og SRO-installasjonene i Mælefjelltunnelen er upåklagelig. Vegvesenet har fått 10 anbud.
Interessenfor elektro- og SRO-installasjonene i Mælefjelltunnelen er upåklagelig. Vegvesenet har fått 10 anbud. (Bilde: Statens vegvesen)

AF fra Tønsberg leder i Mælefjelltunnelen

Et arbeidsfellesskap mellom NLI Elektrosystemer og Langset Energy har gitt det laveste anbudet på elektro og SRO i Mælefjelltunnelen. Begge holder til i Tønsbeg. 88,2 milloner kroner vil de ha for jobben.

Interessen for oppdraget er stor. Ikke mindre enn 10 anbud har kommet inn.

Disse følger bak lederen:
Aventi Installation                         93,9 mill.
Land Elektriske                              96,3 mill.
Vinje Industri                                 98    mill.
Nettpartner/ABB                       102,8  mill.
Laugstol fra Porsgrunn             115,2 mill.
Roxcell                                         116,1 mill.
VVB Engineering                        118,8 mill.
Otera                                            125,1 mill.
BMO Elektro                               137,8 mill.

Mælefjelltunnelen er over ni kilometer lang. Størrelsen på oppdraget avspeiler lengden. Det omfatter blant annet 200 km kabler, 10,5 km kabelstige, 1 700 tunnellysarmaturer, 270 skilt, 24 hovedtavler, 32 ventilatorer, 85 nødstasjoner, 200 overvåkningskameraer og 24 batteripakker for UPS. Både levering og montering inngår i kontrakten.

Oppdraget omfatter også levering og montering av ca. 200 høyttalere i tunnelen. Det er ikke noe krav om det nå, men i den nye håndboka forutsettes det at det skal være høyttalere i lange tunneler.

Hensikten med høyttalerne er at folk som ikke har radio i bilen skal få beskjed om hva de skal gjøre hvis de må rømme til fots.

Det skal også utføres arbeid i dagsonene utenfor tunnelen. Her skal 150 lysmaster med armaturer leveres og monteres.

Jobben må fullføres til åpningen av tunnelen som er planlagt julen 2019.

Forsiden akkurat nå