Fergekaia på Valset blir liggende der den er nå, men den blir bygd om. Det blir ny fergekaibru, nytt servicebygg og installasjoner for lading av elektrisk drevne ferger.
Fergekaia på Valset blir liggende der den er nå, men den blir bygd om. Det blir ny fergekaibru, nytt servicebygg og installasjoner for lading av elektrisk drevne ferger. (Bilde: Gule sider)

ALTi Bygg og Anlegg bygger om på Brekstad og Valset

ALTi Bygg og Anlegg fra Mandal skal bygge om fergekaiene på Brekstad og Valset i Sør-Trøndelag for 121,102 millioner kroner. Ved anbudsåpningen lå Norwegian Rock Group (NRG) lavest, men anbudet derfra ble avvist

115,4 millioner var det laveste anbudet på. Det ble avvist fordi NRG ikke har hatt tilstrekkelig stor omsetning de siste årene. Klagefristen gikk ut på søndag.

- Framdriften er svært viktig på dette prosjektet. Alt må være klart til elektriske ferger settes inn i sambandet 1. januar 2019, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen.

- Før de nye fergene settes inn, blir det en prøveperiode. Byggetiden blir ikke stort mer enn et år for det vesentligste av jobben. Dette oppdraget blir en god del større enn den årlige omsetingen til NRG de tre siste årene, sier Johnsen.

Sambandet Brekstad-Valset fører fylkesveg 710 over Trondheimsfjorden. Brekstad ligger i Ørland kommune, Valset i Agdenes. Årsdøgntrafikken i fjor var på på 496.

Det meste av arbeidet blir gjort på Brekstad. Her skal det etableres helt ny fergekai og nytt landanlegg. Bare moloene blir beholdt.

På Valset skal fergekaia bygges om, og det skal oppføres et nytt servicebygg med venterom, toalett og teknisk rom.

De nye fergekaibruene skal være 18 meter lange og 12 meter brede. På begge sider av Trondheimsfjorden skal det legges til rette for framtidige el-ferger. Det skal støpes fundamenter for ladetårn og forankringsautomater. Montering av ladeutstyret inngår i entreprisen, men ikke leveringen.

Forsiden akkurat nå