Denne fergekaibrua skal skiftes ut mellom oktober 2018 og påsken 2019.                Sannsynligheten er stor for at ALTi Bygg og Anlegg fra Mandal skal gjøre jobben.
Denne fergekaibrua skal skiftes ut mellom oktober 2018 og påsken 2019. Sannsynligheten er stor for at ALTi Bygg og Anlegg fra Mandal skal gjøre jobben. (Bilde: Anders Haakonsen)

ALTi Bygg og Anlegg leder klart i Moss

ALTi Bygg og Anlegg fra Mandal har gitt det laveste av tre anbud på oppgradering av fergekaiene i Moss. Det er på 43,6 millioner kroner og holder til en ledelse på over 14 prosent.

De to konkurrentene er BMO Entreprenør fra Kongsberg (50 mill.) og KF Entreprenør fra Oslo (52,6 mill.).

Fergesambandet mellom Moss og Horten inngår i riksveg 19. Det er Norges største målt i antall biler. I fjor var årsdøgntrafikken på 4 743. Bastø Fosen driver sambandet med fem ferger.

På begge sider av Oslofjorden er det to fergekaier. De to i Moss er gamle og modne for utskifting. Dessuten har de bruer som ikke tilfredsstiller tidens krav. De er 15 meter lange og 9 meter brede. De nye fergekaibruene blir 18 meter lange og 12 meter brede.

Den ene fergekaia skal få nytt landkar ute i sjøen. Det andre landkaret skal ligge der det ligger nå, men det må bygges om for å få plass til den nye fergekaibrua.

Oppdraget omfatter også levering og montering av hydraulikkaggregater for begge fergekaiene og pæling for landkar og heisetårn. Videre er det opsjon på bygging av en dykdalb med gangbru til land.

Mens arbeidet pågår kan bare en av fergekaiene være i bruk Trafikken på sambandet er størst i sommerhalvåret. Arbeidet skal derfor foregå om høsten og vinteren. Ombyggingen av den første fergekaia begynner i oktober og blir fullført til påske neste år. Den andre blir tatt fra oktober neste år til påsken 2019.

Forsiden akkurat nå