NYHETER

Åpner nye veger i høst for 13 milliarder kroner

Denne høsten åpnes det nye riks- og fylkeveger for totalt 13 milliarder kroner. Det er trolig rekord i norsk veghistorie. Ikke rart at ministeren er fornøyd.

Fra åpningen av Hardangerbrua i Ulvik nylig. Snora ble kuttet av kommunalminister Liv Signe Navarseter, flankert av ordførerne i regionen og vegdirektør Terje Moe Gustavsen.  Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Fra åpningen av Hardangerbrua i Ulvik nylig. Snora ble kuttet av kommunalminister Liv Signe Navarseter, flankert av ordførerne i regionen og vegdirektør Terje Moe Gustavsen. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Bilde: Hommedal, Marit
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. sep. 2013 - 11:05

Vegbyggingen går på høygir i hele Norge, og høsten er tradisjonelt en travel tid med mange vegåpninger. Men aldri har det vært klippet flere snorer enn denne høsten. En oppsummering Våre Veger har gjort, viser at Statens vegvesen åpner vegprosjekter landet rundt til en samlet kostnad på over 13 milliarder kroner.

 

Flest på Vestlandet

Men fordelingen av prosjekter som åpner denne høsten er noe ujevnt fordelt. I vegvesenets region Vest er det flest, til en samlet kostnad på over 5,2 milliarder kroner. De største prosjektene er Rv 13 Hardangerbrua til 2,3 milliarder kroner og T-forbindelsen som omfatter undersjøiske tunnelar under Karmsundet og Førresfjorden til en kostnad på 1,9 milliarder kroner.

I region øst står kjempeprosjektet på Ring 3 mellom Ulven og Sinsen i Oslo klar for åpning i begynnelsen av oktober. Med en prislapp på 4,1 milliarder kroner, er dette det største og blant de mest kompliserte vegprosjektene som så langt har vært bygget i Norge.

I midt-Norge og og på Sørlandet er det imidlertid svært få snorklippinger denne høsten.

 

Fornøyd samferdselsminister

Samferdselsminister Marit Arnstad er selvsagt fornøyd med situasjonen.

-Det er veldig hyggelig å se at de midlene som bevilges omsettes i et rekordhøyt antall prosjekter som ferdigstilles i løpet av høsten. Det er en utvikling vi ønsker skal fortsette! Vi skal bygge et enklere, raskere og sikrere transportsystem. Derfor har vi økt bevilgningene til samferdsel år for år.

-Jeg er glad for at prosjekt etter prosjekt nå kan tas i bruk, samtidig som vi starter opp nye. Slik bygger vi et transportsystem for fremtiden, sier statsråden til Våre Veger.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.