Norske inenriksferjer vil ta i bruk autopass-systemet gradvis fra 1. januar 2017. Først ut er Moss-Horten. Bildet viser rederiet Norleds ferje "Høgsfjord" mellom Volda og Lauvstad. (Foto: Kjell Herskedal)
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen og regionvegsjef Berit Brendskag Lied på Statens vegvesens bompengekonferanse i Molde torsdag 20. mars. (Foto: Kjell Herskedal)

AUTOPASS

Autopass på ferjer fra 1. januar 2017

Det skal innføres permanent autopass på norske innenriksferjer fra 1. januar 2017.

  • Nyheter

Det opplyser vegdirektør Terje Moe Gustavsen til Våre Veger.

Først ut blir landets mest trafikkerte ferjestrekning, Moss-Horten.

Deretter vil andre ferjestrekninger ta i bruk autopass-systemet etter hvert. Dette skal skje så raskt som mulig etter 1/1 2017. 

– Vi har lenge hatt en prøveordning på strekningen Flakk-Rørvik. Her har det vært mye prøving og feiling. I så måte har prøveperioden vært vellykket, sier vegdirektøren.

Obligatorisk brikke

Han legger ikke skjul på at det har vært noen utfordringer knyttet til denne betalingsmåten på ferjer.

På en bompengekonferanse i Molde torsdag bekreftet vegdirekøren også det som tidligere er opplyst om obligatorisk bompengebrikke i alle tunge kjøretøy som kjører på norske veger, også de utenlandske.

Dette skal innføres allerede høsten 2014.

Betaler ikke

Det har vært store problemer med at utenlandske vogntog unnlater å betale bompenger.

– Dette medfører tap av inntekter og det er også konkurransevridende i forhold til norske transportører, sier vegdirektøren.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen og regionvegsjef Berit Brendskag Lied på Statens vegvesens bompengekonferanse i Molde torsdag 20. mars. (Foto: Kjell Herskedal)
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen og regionvegsjef Berit Brendskag Lied på Statens vegvesens bompengekonferanse i Molde torsdag 20. mars. (Foto: Kjell Herskedal)

Les også:

Her er den nye bompengebrikken

Se FrP-Hoksrud forsvare bompenger og bilavgifter

Vil bytte ut alle bomstasjoner med GPS-måling  

Forsiden akkurat nå