I framtida behøver ikke flybussen å kjøre i kø sammen med bilene. I stedet kan den bruke kollektivfeltet som kommer der fortauet er nå. (Foto: Anders Haakonsen)
I framtida behøver ikke flybussen å kjøre i kø sammen med bilene. I stedet kan den bruke kollektivfeltet som kommer der fortauet er nå. (Foto: Anders Haakonsen)

Bare 3 anbud på Ring 3

Etablering av kollektivfelt på Ring 3 i Oslo gir ikke entreprenørene den helt store tenningen. Bare tre av dem fant det bryet verdt å regne på jobben. Best an av dem ligger Huser Entreprenør fra Gjerdrum, som vil ha 73,7 millioner kroner.

Implenia følger like bak med 74,9 mill. Siste deltager i konkurransen er Peab med at anbud på 80,1 mill.

Byggeleder Flemming Jacobsen i Region Øst er overrasket over den beskjedne oppslutningen. - Vi hadde regnet med flere, men tre er tilstrekkelig til at det blir konkurranse, og prisnivået er som ventet, sier han.

Strekningen som skal få kollektivfelt er vel en kilometer lang og går mellom Bryn og Manglerud. De nye feltene skal ligge der fortauene ligger nå. For myke trafikanter som beveger seg i retning Manglerud blir ikke dette noe problem. Etter at det ble etablert parallell gang/sykkelveg litt lenger vekk fra kjørebanen, er det knapt noen som bruker fortauet.

De som går eller sykler den andre vegen, blir henvist til lokalvegnettet. For å bedre tilbudet blir en kort privat gang/sykkelveg overtatt av Vegvesenet og oppgradert. Dette arbeidet inngår i entreprisen.

Den som får kontrakten skal også justere av på- og avkjøringsramper, etablere av ny midtdeler og nytt belysningsanlegg på hele strekningen, sette opp støyskjermer på deler av strekningen, og støpe en ca. 80 meter lang støttemur ved Manglerud senter.

Vegvesenet tar sikte på å skrive kontrakt rundt midten av mars. Innen 1. september neste år må jobben være fullført.

 

Forsiden akkurat nå