Fra venstre Audun Aaland ( tv,), Berit Brendskag Lied og Anders Ivansson.
Fra venstre Audun Aaland ( tv,), Berit Brendskag Lied og Anders Ivansson. (Bilde: Wiggo Kanck, Statens vegvesen)

Bilfinger Berger er klar for Tresfjordbrua

-Tresfjordbrua er et av prosjektene vi har satset på i Norge. Det er et komplisert, men et spennende prosjekt. Vi er klare til å starte, sier Audun Aaland i Bilfinger Berger.

  • Nyheter

Avtaledokumentet mellom Statens vegvesen Region midt og «Arbeidsfellesskapet Tresfjordbrua» Bilfinger Berger Ingenieurbau GmbH / Bilfinger Berger Budownictwo S.A. for entreprisen E136 Tresfjordbrua ble underskrevet i torsdag 4. oktober.

Arbeidsfellesskapet Tresfjordbrua» Bilfinger Berger Ingenieurbau GmbH / Bilfinger Berger Budownictwo S.A. var lavest i pris med 572 millioner kroner. For byggherre ble avtaledokumentet signert av Regionvegsjef Berit Brendskag Lied. For Arbeidsfellesskapet Tresfjordbrua» Bilfinger Berger Ingenieurbau GmbH / Bilfinger Berger Budownictwo S.A. signerte Audun Aaland og Anders Ivansson avtalen.

Audun Aaland forteller at Bilfinger Berger vil inn på det norske anleggsmarkedet. Selskapet er i ferd med å etablere en norsk filial i Oslo. Selskapet fikk sin første norske kontrakt i 2002, og har gjennomført flere stor utbyggingsprosjekt. E18 Grimstad – Kristiansand og Sandnesbrua er to av de store prosjektene. I Statens vegvesen Region midt har selskapet bygd Imarsundbrua på E39, mellom Tustna og Aure, og Skansetunnelen i Trondheim.

Det var en fornøyd og forventningsfull regionvegsjef, Berit Brendskag Lied, som etter å ha signert avtalen fortalte at hun har jobbet i Statens vegvesen mellom 24 og 25 år

-I alle disse årene har jeg hørt om Tresfjordbrua, men brua har nok en lengre historie enn jeg har år i vegvesenet. Dagen i dag er en viktig milepæl for prosjektet og for Eksportvegen A/S. Strekningen mellom Tresfjord og Åndalsnes er ulykkesbelastet. Tresfjordbrua, Vågstrandstunnelen og de trafikksikkerhetstiltakene vi gjør, er viktige bidrag i trafikksikkerhetsarbeidet, i transportsammenheng og for framkommeligheten, sa Lied.

 

-Vi er veldig fornøyde med å få Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen.  Tresfjordbrua er et komplisert og spennende prosjekt. Men vi er en høyteknologisk kompetansebedrift, og brua er så absolutt et av våre satsingsprosjekt, sier Audun Aaland.

Anders Ivansson i Bilfinger Berger sier at han er glad for at prosjektet er kommer i gang. Også han følger opp med å si at selskapet har fokus på Skandinavia og at Norge er et av hovedsatsingslandene de neste 10 år for Bilfinger Berger.

-Jeg har tillit til at Bilfinger Berger vil gjøre en god jobb, og jeg er glad for å ha passert en ny milepæl. Vi er i gang, men skal først gjennom en samhandlingsperiode på om lag fire uker før byggevirksomheten starter i månedsskiftet oktober/november, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth.

Tresfjordbrua blir 1290 m lang og vil gå fra enden av sjøfyllinga fra Vikebukt og fram til fylling på Remmem. Anleggsstart ventes å bli i månedsskiftet oktober/november 2012 med ferdigstillelse sommeren 2015

Forsiden akkurat nå