György Varga (nærmest) og Bernd Stüber i Bilfinger Berger, sammen med Lasse Nilsen fra M3 Anlegg, skrev mandag 27. august under kontrakten om Vågstrandstunnelen med Statens vegvesen og regionvegsjef Berit Brendskag Lied (bakerst).
György Varga (nærmest) og Bernd Stüber i Bilfinger Berger, sammen med Lasse Nilsen fra M3 Anlegg, skrev mandag 27. august under kontrakten om Vågstrandstunnelen med Statens vegvesen og regionvegsjef Berit Brendskag Lied (bakerst).

Bilfinger Berger: -Vil satse enda mer i Norge

Bilfinger Berger vil satse enda mer i Norge. Ikke fordi anleggssektoren i Europa ligger nede med brukket rygg, men fordi Norge er et interessant land, ifølge Györy Varga, Member of the Management Tunneling Division.

  • Nyheter

Sammen med kollega, senior prosjektleder Bernd Stüber, var han 27. august i Molde for å skrive under kontrakten om Vågstrandstunnelen som ble vunnet av «Arbeidsfellesskapet Bilfinger M3 Vågstrandstunnelen». Arbeidene starter opp i slutten av september og tunnelen er planlagt åpnet i 2014. Lasse Nilsen møtte fra M3 Anlegg AS og regionvegsjef Berit Brendskag Lied signerte for Statens vegvesen.

 

To store på rad

Arbeidsfellesskapet hadde laveste pris på den 3665 meter lange Vågstrandstunnelen med 372 millioner kroner.

Bilfinger Berger har også markert lavest pris på Tresfjordbrua, som er en annen del av det samme prosjektet på E39 Ålesund-Åndalsnes. De har levert et tilbud på 571 millioner kroner for å bygge brua. Det er nær 140 millioner kroner lavere enn nest billigste alternativ.

-Hvorfor vi er så mye rimeligere enn de andre anbyderne kan jeg ikke gi annet svar på enn at vi har estimert ut fra korrekte kostnader, sier Varga.

Ifølge regionvegsjef Brendskag Lied vil det bli tatt en avgjørelse om hvem som får bygge Tresfjordbrua i månedsskiftet september/oktober.

 

 

Godt marked også i andre land

Varga sier at det for tiden er et godt anleggsmarked i flere europeiske land, blant disse Tyskland og Frankrike. I Tyskland har Bilfinger Berger i øyeblikket 650 prosjekt under arbeid.

-Vi har vært i Norge noen år og gjennomført en del prosjekter. Vi ser Norge som et interessant land i tiden som kommer, derfor vil vi satse mer her. Men vi ønsker i stor grad å satse sammen med lokale entreprenører som kjenner landet og forholdene. Derfor er vi glad for arbeidsfellesskapet med M3 Anlegg om Vågstrandstunnelen, sier Varga til Våre Veger.

 

Stordriftsfordeler

I øyeblikket har ikke det tyske selskapet mange andre vegprosjekter i Norge. Slik det nå ligger an er sannsynligheten for at selskapet også får Tresfjordbrua ganske stor.

At én entreprenør får begge disse prosjektene kan gi noen fordeler. Til sammen nærmer Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen seg en byggekostnad på 1 milliard kroner eksklusive moms.

 

Forsiden akkurat nå