NYHETER

Bonus og straff i ny type asfaltkontrakter

- Nytt dekke og levetid er alt vi ber om! En helt ny kontraktsform i Vegvesenet skal belønne en asfaltentreprenør som leverer et bedre resultat enn avtalt. Bonus for ekstra levetid, straff når den blir for kort.

FoU-entusiasme. Fra venstre rådgiver Asbjørn Arnevik, ViaNova, prosjektleder Torgrim Dahl og Jostein Myre, Region Øst, og rådgiver Ragnar Evensen, ViaNova.
FoU-entusiasme. Fra venstre rådgiver Asbjørn Arnevik, ViaNova, prosjektleder Torgrim Dahl og Jostein Myre, Region Øst, og rådgiver Ragnar Evensen, ViaNova. Bilde: Ola Hesstvedt.
Ola Hesstvedt
11. mai 2005 - 09:00

Funksjonsbaserte asfaltkontrakter er et insitament for å gjøre det mer utfordrende og mer lønnsomt å utføre jobbene, og de to første oppdragene er nettopp lagt ut på tilbud.

- Asfaltentreprenørene har utfordret oss som bestiller. De har framhevet at det begynner å bli kjedelig med de tradisjonelle asfaltkontraktene der alt er spesifisert ned til den minste detalj og laveste pris blir foretrukket. Vi har gjennomført et FoU-prosjekt, og dette er vårt svar på tiltale: Vi bestiller nytt asfaltdekke fra A til B og ber bare entreprenørene om å tilby en bestemt levetid – hva slags tilstand de kan garantere etter et visst antall år. Resten er opp til den som får oppdraget, sier Torgrim Dahl, som leder Dekkeprosjektet i Region Øst.

Kontrakter med slik funksjonsgaranti skal belønne den håndverksmessige kvaliteten. Det skal bli mer spennende å være asfaltentreprenør. Tradisjonell reseptbasert konkurranse kun på pris gir nemlig ingen økonomisk effekt for den som vil utnytte bedriftens kompetanse for å strekke seg mot et ekstra godt resultat. Man ser isteden på muligheter for å rasjonalisere og effektivisere for å sikre lønnsomheten. Hard konkurranse gir lite spillerom for utvikling.



Lovprist i Australia

- Den nye kontraktsformen belønner dyktighet, men kan bare brukes for det velutviklede vegnettet, en godt fundamentert strekning er en forutsetning. Vi har en veldig god følelse for at dette vil bli tatt godt imot, sa Torgrim Dahl til Våre Veger i forbindelse med at de to første prosjektene ble presentert på en tilbudskonferanse i Oslo i begynnelsen av mai.

De to første er ikke veldig omfattende. Det ene gjelder nytt dekke på E18 – vestgående løp fra Kjørbo i Bærum til Bellevue i Asker. Det andre gjelder en strekning på Riksveg 109 mellom Fredrikstad og Sarpsborg (Rolvsøysund-Alvim). Tilbudsåpningen skjer 1. juni etter fem ukers tenketid, og arbeidet skal utføres i august. Seks entreprenører har vist interesse, fire av dem møtte. Torgrim Dahl forventer at samtlige vil regne på dette og legge inn tilbud.

FoU-midler fra Statens vegvesen har finansiert et utviklingsarbeid med en bredt sammensatt prosjektgruppe der de tre entreprenørene med størst markedsandel på asfaltering i Region Øst ble invitert til å delta. Prosjektgruppen har vært i sving siden august og har bygget på tidligere kontraktserfaringer og internasjonale inntrykk. Etter en anbudskonkurranse ble to rådgivere fra konsulentfirmaet ViaNova Plan og Trafikk AS engasjert til å bistå gruppen.

- Vi har sett en økende bruk av beslektede insentiver i land som USA, Canada, Australia og New Zealand. Danmark har en annen type funksjonskontrakter i stor skala der entreprenørene har ansvaret for strekningene i mange år, for eksempel 15. Systemet med bonus og straff fungerer der det er blitt forsøkt. Slike kontrakter ble lovprist på en konferanse i Brisbane sist høst. Det var blitt mer spennende å være asfaltentreprenør, sa fagrådgiver drift og vedlikehold Ragnar Evensen fra ViaNova til Våre Veger etter tilbudskonferansen.



Bonus og straff

Belønning for pluss og tilbakebetaling for minus skal skje etter klare regler, forsikret prosjektgruppens leder, Torgrim Dahl.

- For oss, vegholderen, er årlig vedlikeholdskostnad på en strekning det viktigste. Et dyrere tilbud med lengre kvalitetsgaranti kan vinne. En god løsning og god kvalitet på gjennomføringen betyr at utføreren kan få et godt oppgjør pluss bonus hvis det viser seg at kvaliteten holder utover det kontraktsfestede. Går levetiden opp, så får entreprenøren 75 prosent av gevinsten. Fem istedenfor fire års levetid gir betydelig ekstrainntekt. Også for oss budsjettmessig og dermed for samfunnet. Straffen hvis kvaliteten viser seg å være for dårlig er at entreprenøren må betale det dette koster pluss tilleggsutgiftene.

Slik straff kan svi økonomisk, men det er jo belønningen for godt arbeid vi fokuserer på. Da vinner alle parter. Optimal innsats er selvsagt også bra for trafikantene i form av sjeldnere reasfaltering og forsinkelser.



Håper på stor skala

- Skal dere vente på resultatene før nye funksjonsbaserte kontrakter eventuelt inngås? Da går det jo noen år¿

- Nei, vi vil ikke være defensive. Først får vi se om denne formen ser ut til å virke og om interessen for kontraktstypen er stor. Mange spennende og fruktbare samtaler i prosjektgruppen tyder på at dette vil fenge. Vi skal lyse ut flere slike konkurranser. Vi ønsker å gå skrittvis videre slik at dette gjøres i fem til ti prosent av totalen på kort sikt og forhåpentlig utvide til kontrakter i stor skala. Om to-tre år ser vi konturene. Vi håper også at de øvrige vegregionene vil ta del i dette. Vi skal nå introdusere dette forsknings- og utviklingsprosjektet for de andre regionene, sa prosjektleder Torgrim Dahl.

























Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.