Kaare Mortensen AS bruker Leca lettklinker i støyvoller langs Ringveien i Sandefjord. Vekt viktigste argument for å bruke Leca. (Bilde: Kim Fjeldberg)
Jørgen Andersen, Kaare Mortensen AS, anleggsleder for Fv 251 Ringveien Sandefjord (Bilde: Kim Fjeldberg)
Kaare Mortensen AS bruker Leca lettklinker i støyvoller langs Ringveien i Sandefjord. Vekt viktigste argument for å bruke Leca. (Bilde: Kim Fjeldberg)
Kaare Mortensen AS bruker Leca lettklinker i støyvoller langs Ringveien i Sandefjord. Vekt viktigste argument for å bruke Leca. (Bilde: Kim Fjeldberg)

Bruker Leca som støydemper i Sandefjord

Dårlige grunnforhold gjorde at Leca lettklinker ble valgt i støyvollene i Sandefjord. Dermed unngår man mulige setningsskader.

Den lille vegstrekningen Kaare Mortensen AS bygger har vært et tema i Sandefjord siden 1970-tallet. Biten er de siste manglende meterne på Ringveien rundt Vestfoldbyen. Veganlegget er allerede godt i gang. Støyvollen mot boligområdet som ligger inntil vegen, er første tegn på at den etterlengtede vegen nå blir noe av. 

- For å skjerme boligområdet mot støy fra den nye vegen er det bygget store voller. Skulle vi brukt tradisjonelle masser ville vekten bli for stor for de dårlige grunnforholdene. Derfor ble det valgt å bruke Leca lettklinker i kjernemassen, forteller Jørgen Andersen i Kaare Mortensen AS.

Vestfoldentreprenøren har fått oppdraget med å bygge vegen og vollene. På den andre siden av vegen bygges det også en voll for å beskytte kulturlandskapet rundt bevaringsverdige miljøer.

 

1500 kubikkmeter lettklinker

I alt er det brukt over 1500 kubikkmeter Leca lettklinker i vollene. Først er det øverste laget matjord fjernet. Så er Leca’en lagt på en duk som pakker inn kulene. På toppen plastres vollene med leire og matjord før det beplantes. 

- Alternativet til Leca ville vært leire i vollene og sprengstein i vegen. Her var det risiko for at de dårlige massene ville flytte på seg på grunn av vekten. Lecas lette vekt gjør at vi reduserer faren for setninger i massene. Oppbyggingen av vegen er omtrent den samme som for vollene, forteller han.

Når arbeidet med selve vegen starter er det beregnet at det vil bli brukt omtrent 2000 kubikkmeter Leca lettklinker i oppbyggingen. I alt skal det bygges omtrent 300 meter ny veg og 700 meter ny gang- og sykkelveg samt fortau. Vegen skal være ferdig og åpner neste år. 

Forsiden akkurat nå