Denne borer verdens lengste undersjøiske vegtunnel

Denne borer verdens lengste undersjøiske vegtunnel

Fire slike tunnelrigger er i sving med å bore den 14,3 km lange Solbakktunnelen på det store vegprosjektet til Ryfast i Rogaland.

Det er selskapet Marti IAV Solbakk DA, en del av det sveitsiske Marti Group, som i august startet arbeidet i Solbakktunnelen.

Når de er ferdige om cirka 39 måneder, blir verdens lengste undersjøiske vegtunnel.

Marti valgte tunnelrigger fra Sandvik i DTi-serien til utboringen av tunnelen. To tunnelrigger av typen DT1131i og to av typen DT921, hvor samtlige fire er utstyrt med et profileringssystem fra Bever Control, Bever 3D Win Profiler, til skanning av den faktisk utborede tunnelstrekningen.

Det gjør det mulig å kontrollere eventuelle under- og overmassesituasjoner og optimalisere prosessen slik at utboringen blir mer nøyaktig.

Den ene DT921i-riggen har også et mekanisert system for stanghåndtering, TRH, til boring av lange injeksjonshull.

Borer i datamodus

Sandviks datastyrte tunnelrigger i DTi-serien finnes i fire modeller for utboring av tunneltverrsnitt mellom 12–232 m, boring av boltehull og mekanisert langhullsboring. 

De har et avansert iDATA-styringssystem, kraftige, høyfrekvente RD525 bormaskiner, robuste bommer, avanserte styringssystemer og FOPS-sertifiserte, romslige førerhytter som gir maksimal brukervennlighet og førsteklasses arbeidsforhold.

DTi-riggene er beregnet for boring i datamodus, men tillater også operatøren å finjustere prosessen hvis grunnforholdene krever det.

Marti Group er en av Sandviks langsiktige kunder. For tiden har de for eksempel en Sandvik DT920i i drift i Bhutan, en DT1131-SC i Island og to DT1230i-rigger i Holmestrandstunnelen (jernbane) i Norge.

Les også: – Det koster like mye å bygge nye tunneler som å oppgradere de gamle

290 meter under havnivå

Solbakktunnelen er den ene av de tre tunnelene som inngår i megaprosjektet Ryfast. Formålet med prosjektet er å opprette en fergefri forbindelse mellom Nord-Jæren og Ryfylke. Tunnelen vil forkorte reisetiden mellom de to stedene til en tredjedel.

Trafikken er beregnet til cirka 4000 biler per dag ved åpningen og 8000 biler per dag innen 2035.

Den 14,3 kilometer lange Solbakktunnelen består av to tunnelløp, hvert med to kjørefelt på 7,5 m.

Det blir tatt ut om lag 1,2 millioner kubikkmeter masse, og den bratteste stigningen blir på rundt 7 %, som er høyeste tillatte stigningsprosent.

Dybde er en annen utfordring i prosjektet. Tunnelens dypeste punkt vil ligge 290 meter under havnivå.

Prosjekteier er Statens vegvesen. Hele prosjektet omfatter åtte kontrakter, og E02 for den nordlige delen av Solbakktunnelen ble tildelt Marti den 21. mai 2013. Utboringen startet i begynnelsen av august 2013.

Beregnet boretid er 39 måneder, mens den totale prosjektperioden er på 58 måneder.

Les også:

Denne tunnelen skulle ta fem år å bore...

Anbefaler evakueringstunneler for bedre trafikksikkerhet

Slik skal de drive Norges lengste togtunnel  

Forsiden akkurat nå