Diskuterer fisk og førerløse biler

Hvor lenge er det til du møter førerløse biler langs E8 til Kilpisjärvi? Svart får du kanskje når norske og finske samferdselstopper møtes i Tromsø.

Redaksjonen Våre Veger
8. mai 2017 - 08:44

Torsdag og fredag samler Statens vegvesen teknologer, trendforskere, og ikke minst en rekke norske og finske samferdselstopper, for å gjøre E8 fra Skibotn i Norge til Kolari i Finland til en intelligent veg.

- På en intelligent veg gjør teknologien det etter hvert mulig for bilen og vegen å kommunisere med hverandre. Det mest omtalte eksemplet er selvkjørende biler, og det blir et av flere tema på konferansen, sier prosjektleder Gunn Sissel Dobakk.

 

Sjømat og nordlysturisme

Noe raskere enn selvkjørende biler, kan teknologien som går under fellesbetegnelsen intelligente transportsystemer (ITS) bidra til bedre framkommelighet, fordi denne krevende vintervegen blir strødd og brøytet med riktig metode til riktig tid. Eksempler på ITS-teknologi er sanntidsinformasjon om vær, føreforhold og trafikkuhell, automatisk skanning av kjøretøyets bremser og varsel om hinder i vegbanen.

- Når vi får sanntidsinformasjon om vær og føreforhold, blir det enklere å sette inn de riktige tiltakene tidlig nok. I sin tur bidrar det til at denne viktige transportkorridoren, ikke minst for norsk sjømat, blir tryggere og mer effektiv, sier Dobakk.

Derfor er også nordnorske sjømateksportører med på konferansen, sammen med reiselivsselskap og andre som bruker denne vegen flittig.

 

Ekstreme testforhold

Selv om målet med konferansen i Tromsø er å utvikle løsninger for norske vinterveger, kommer det teknologer og trendforskere fra hele verden for å bidra.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
Vis mer

- Amerikanerne har kommet lengre enn oss på dette feltet, derfor har vi hentet inn en av verdens fremste på ITS-teknologi fra University of Washington. Samtidig ser vi at øyne fra hele verden er rettet mot dette prosjektet i nord, fordi vi skal teste og utvikle teknologi under ekstreme vinterforhold. Vi kan trygt slå fast at det vi får til å fungere fra Skibotn til Kolari, virker hvor som helst i verden, sier Dobakk

 

Finsk-norsk samarbeid

Bakgrunnen for konferansen er at Norge og Finland har et treårig samarbeid om utvikle ITS-teknologi fra Skibotn til den finske byen Kolari.

Derfor deltar også statssekretær Tom Cato Karlsen fra samferdselsdepartementet og vegdirektør Terje Moe Gustavsen fra norsk side, og avdelingsdirektør Virpi Anttila fra det finske trafikkverket på konferansen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.