Denne vegen tar unna 2 300 kjøretøyer hver dag! Vestafjell og Vassbakk & Stol er hjertens enige om hva man bør ta for jobben med å utvide den. (Foto: Google)
Denne vegen tar unna 2 300 kjøretøyer hver dag! Vestafjell og Vassbakk & Stol er hjertens enige om hva man bør ta for jobben med å utvide den. (Foto: Google)

Dødt løp i Os

To promille skiller de to laveste anbudene på utvidelse av fylkesveg 158 i Os i Hordaland! Det er Vestafjell fra Bergen som har den knepne ledelsen foran Vassbakk & Stol fra Karmøy.

34,510 millioner kroner vil Vestafjell ha for jobben. Anbudet fra Vassbakk & Stol er på 34,579 mill.

Mellom nr. tre og nr. fem er det også jevnt. Dale Entreprenør fra Vaksdal vil ha 39,021 mill., Bergen Bydrift vil ha 39,303 mill., Implenia vil ha 39,842 mill.

De øvrige anbydere er fra Bergen. Det er Rivenes (42,510 mill), Sprengningsteknikk (43,255 mill.) og Hylland (43,897 mill.).

 

Ett felt og ÅDT på 2 300

Fylkesveg 158 er også kjent som Lepsøyvegen. Strekningen som skal utvides er 1 220 meter lang. Behovet er udiskutablet - til tross for en årsdøgntrafikk på 2 300 har det meste av strekningen så liten bredde at to små biler med nød og neppe kan passere hverandre.

Ytterpunktene heter Grindevoll og Vågshaugen. Mellom skal det etableres to-felts veg og fortau. På ca. 2/3 av strekningen skal man følge nåværende trasé, for øvrig blir vegen lagt om. Mange eiendommer tett inntil vegen er årsaken til at man velger fortau framfor gang/sykkelveg.

Os kommune har hevet seg på og legger ny vanledning i en lengde på ca. 1 100 meter. Det skal også etableres fellesgrøfter for kraftledninger. Total grøftelengde blir ca. 1 700 meter.

 

Strekningen ble halvert

12 300 kbm fjell skal sprenges fra vegtraséen. Ytterligere 33 000 kbm må tilføres utenfra. 40 000 kbm løsmasser skal graves ut.

Vegutvidelsen, som er prosjektert av Statens vegvesen i egenregi, må være ferdig innen november neste år. Da vil det fortsatt være strekninger på fylkesveg 158 som bør utvides.

Reguleringsplanen for utvidelsen av Lepsøyvegen omfatter en strekning som er dobbelt så lang som den som skal tas. Vegvesenet planla å ta hele strekningen i en omgang, men i fjor ble det klart at Hordaland fylke ikke kom til å bevilge tilstrekkelig med penger, så jobben ble halvert.

Forsiden akkurat nå