Elegante nye Loftesnesbrui

Etter flere tunge løft er nå hoveddelene på Loftesnesbrui på plass. Sidespennet på Loftesnessiden var det tyngste - på hele 477 tonn.

Knut A. Strøm
6. feb. 2017 - 22:20

Lørdag 4. februar ble midtspennet på rundt 430 tonn til den nye Loftesnesbrui i Sogndal heist på plass av kranskipet HLV Uglen, en kran som kan løfte hele 800 tonn. − Jeg vil gi honnør til entreprenøren som har utført monteringsarbeidet på en trygg og god måte, sier prosjektleder Gunnar Solbakken i Statens vegvesen, region vest.

Før midtspennet ble heist på plass, var de to sidespennene montert på tirsdag og onsdag. Alle tre ståldelene er produsert ved et verft i Polen og kom sjøvegen på hver sin lekter. Sidespennet på Loftesnessiden er den tyngste delen på 477 tonn.

 

Nettverksbru

Nye Loftesnesbrui er av typen nettverksbuebru og er 194 meter lang. Brudelene tar med seg elementer av konstruksjonen av den gamle brua fra 1958, men blir flatere enn dagens bru. 

− Etter at brudelene nå er på plass er vi i full gang med forberedelser til støp av betongdekke. Det er en omfattende forskalingsjobb som skal til. Det arbeides også med forberedelser for støping av deler av rundkjøringen som skal ligge like inntil brua på siden mot Sogndal, sier prosjektlederen. I rundkjøringen blir kjørebanen liggende på en utkraging.

Går alt etter planene, skal trafikken over på den nye brua fra starten av desember. Da starter arbeid med å rive den gamle brua slik at brua kan gjøres helt ferdig med full bredde. Offisiell åpning av brua skal skje i juli neste år.

 

Smertefritt monteringsarbeid

Solbakken sier at han gir honnør til entreprenøren Porr Aurstad ANS som har utført monteringsarbeidet. − Dette er en jobb som krever nøyaktig planlegging. Det gikk smertefritt å få brudelene på plass, selv om det kanskje for de som så på synes det gikk sakte. Det er et presisjonsarbeid å få alt på riktig plass, sier han.

Estetikk til den nye brua er veldig viktig for lokalsamfunnet som får et nytt landemerke. − Vi har allerede fått mange positive tilbakemeldinger. Brua får en totalbredde på 13,5 meter der det blir en 3 meter bred gang og sykkelbane og en kjørebane på 8,5 meter. Brua er 194 meter lang der midtspennet er på 85 meter.

 

LED-lys innebygget i rekkverket

Den nye brua vil få et rekkverk med innebygget LED-lys som skal lyse opp kjørebanene, samt også gang- og sykkelvegen. Nede på fundamentene skal det plasseres kunstlys som skal lyse opp brua samt også nede på midtseksjonen som skal lyse opp buen.

− Framdriftsmessig ligger vi litt etter planene, men entreprenøren mener vi skal greie å ta inn dette slik at tidsfristen med å sette på trafikken på ny bru i desember skal holdes, sier Solbakken. Et nytt oppjustert budsjett med alle kostnader vil gi en totalpris på rundt 400 mill. i 2017-kroner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.