Dette er et par av de mange rasene som har stengt riksveg 70 langs Oppdølstranda. Nå vil Vegvesenet ha pris på elektro- og SRO-installasjonene i tunnelen som skal erstatte den rasfarlige strekningen. (Foto: Statens vegvesen)
Dette er et par av de mange rasene som har stengt riksveg 70 langs Oppdølstranda. Nå vil Vegvesenet ha pris på elektro- og SRO-installasjonene i tunnelen som skal erstatte den rasfarlige strekningen. (Foto: Statens vegvesen)

Elektro i Oppdølsstranda tunnel er utlyst

Elektroentreprenører med kapasitet til å ta store jobber, bør merke seg 4. januar. Da går fristen ut for å gi anbud på elektroarbeidet i den 7,5 km lange Oppdølsstranda tunnel på Nordmøre.

Tunnelen er 7,5 km lang. Hensikten med den er å sikre riksveg 70 mot ras. De har det gått mange av langs Oppdølsstranda innerst i Sunndalsfjorden.

Oppdraget består i å levere og montere alt elektrisk utstyr og alle installasjoner for styring, regulering og overvåking (SRO) i hovedløpet, i en 400 meter lang rømmingstunnel og på 2,2 km veg i dagen.

I tunnelen blir det inntil 36 vifter og 73 nødstasjoner, hver med to brannslukkingsapparater og IP-baserte nødtelefoner. Lysarmaturer skal monteres med 13,75 meters avstand. Anbyderne kan gi pris både på LED-lys og konvensjonelle løsninger.

For øvrig omfatter entreprisen en radiosentral og 8 forsterkersentraler, UPS-anlegg for 9 fordelingsbygg, 145 ledelysarmaturer, to leddheiseporter i rømmingstunnelen og bommer med tilhørende skilt og lys for stenging av tunnelen.

Prosjekteringen av elektro- og SRO-installasjonene er utført av Cowi. Den som får kontrakten, må fullføre jobben innen 18. juni 2014.

Forsiden akkurat nå