Bildet viser dagsonen nord for tunnelen. Her skal det monteres mye SRO-utstyr. 7. juli er datoen å merke seg for interessserte elektroentreprenører.
Bildet viser dagsonen nord for tunnelen. Her skal det monteres mye SRO-utstyr. 7. juli er datoen å merke seg for interessserte elektroentreprenører. (Bilde: Statens vegvesen)

Elektro og SRO i Bjørnegårdtunnelen er utlyst

Elektro- og SRO-arbeidet i Bjørnegårdtunnelen i Bærum er utlyst i hver sin entreprise. Anbudsfristen er 7. juli. for begge.

Det er store oppdrag Vegvesenet ber om pris på. Bjørnegårdtunnelen er en 2,3 km lang to-løps tunnel som inngår i E16. Trafikken blir betydelig og de tekniske installasjonene tilsvarende.

Begge oppdragene gjelder utstyr både i og utenfor tunnelen.

SRO-jobben blir den største. Den omfatter både levering og montering av utstyr, blant annet 144 variable skilt, hvorav 47 mekaniske, 324 kjørefeltsignaler, 118 ITV-kameraer og to ITV-skap, 65 SSA-skap med styreenheter, 13 bommer og 41 nødstasjoner.

SRO-installasjonene skal monteres mellom Kjørbokrysset og Wøyenenga, en strekning på 3,6 km.

Elektroinstallasjonen skal monteres på strekningen Kjørbokryset-Løxa. Den er litt kortere. Årsaken er noe av elektroarbeidet i dagen skal utføres av en annen entreprenør.

Elektrojobben omfatter blant annet levering og montering av 88 km kabler, tre UPS-anlegg og tre hovedtavler. Levering av armaturer og vifter inngår ikke i entreprisen, men den som får jobben skal montere og tilkoble armaturene, til sammen 1 653. Oppdraget omfatter også tilkobling av 48 vifter.

Frist for ferdigstillelse av begge oppdragene er satt til 13. desember 2019. 

Forsiden akkurat nå