Alle elektro- og SRO-installasjonene i Geiteryggtunnelen skal skiftes ut. 26. januar er datoen å merke seg for de som vil ha jobben. (Foto: Google)
Alle elektro- og SRO-installasjonene i Geiteryggtunnelen skal skiftes ut. 26. januar er datoen å merke seg for de som vil ha jobben. (Foto: Google)

Elektrojobb i Geiteryggtunnelen på anbud

Oppgraderingen av Geiteryggtunnelen fortsetter. Nå står elektro- og SRO-installasjonene for tur. Interesserte entreprenører må gi anbud innen 26. januar.

Geiteryggtunnelen er 3 281 meter lang. Den ligger høyere enn noen annen norsk vegtunnel. Det østre påhugget ligger på 1 080 meters høyde, det vestre 20 meter lavere. Tunnelen er en del av fylkesveg 50 i Buskerud på høyfjellsstrekningen Hol-Aurland.

Elektro- og SRO-utstyret i ble montert i 1985 og 1991. Nå er det modent for utskifting. Det blir en omfattende jobb.

I oppdraget inngår blant annet levering og montering av vel 4 km kabelbruer, 600 LED lysarmaturer, 130 rømningslys, 18 nødtelefoner, 2 nødstyreskap, 3 hovedfordelinger, 24 utvendige trafikkskilt, 24 hastighetskilt, 2 bommer, 8 km fiberkabel, 9 ITV-kameraer, 3 250 meter strålekabel, 720 matekabel og 7 090 meter trekkerør. 10 vifter skal monteres, men ikke leveres. Leveransen inngår i en annen entreprise som blir utlyst tidlig på nyåret.

 

Syklister slår på lyset

Den som får kontrakten skal også grave 1 325 meter kabelgrøft i tunnelen og 2,9 km i dagen.

Årsdøgntrafikken gjennom tunnelen ligger på rundt 350, men det er betydelige variasjoner mellom årstidene.

Kjøretøystyrt LED-lys holder tunnelen belyst. Når det ikke er trafikk i tunnelen, er belysningen minimal. I motsetning til mange andre tunneler er Geiteryggtunnelen åpen for syklister. De kan aktivere lyset ved å trykke på en knapp i endene av tunnelen. Lyset blir da litt sterkere enn det lyset som blir aktivert av en bil.

 

Plasthvelv erstattes

Oppgraderingen av tunnelen er delt i to entrepriser. Den første kontrakten gikk til Kruse Smith. Den omfattet sprenging for tre tekniske rom og nye nisjer, rensk, bergsikring og montasje av PE-skum for vannsikring. Frostsikring er unødvendig fordi det er kuldeporter i begge ender.

Arbeidet som var med i den opprinnelige kontrakten ble avsluttet i sommer, men siden har entreprenøren fått mer å gjøre. Tunnelen var sikret dels med PE-skum og dels med plasthvelv. Nå har Vegvesenet bestemt at alt plasthvelv skal fjernes og erstattes med PE-skum dekke av sprøytebetong.

Kruse Smith blir ferdig med sin jobb i februar. Den som får elektrokontrakten, må fullføre jobben i løpet av høsten neste år.

Forsiden akkurat nå