Dette er søndre påhugg i Ljøtunnelen. De som vil montere det elektriske utstyret i den, må levere anbud innen 5. mai. (Foto: Statens vegvesen)
Dette er søndre påhugg i Ljøtunnelen. De som vil montere det elektriske utstyret i den, må levere anbud innen 5. mai. (Foto: Statens vegvesen)

Elektrojobben i Ljøtunnelen er ute

Statens vegvesen har lyst ut elektroinstallasjonene i den 3 650 meter lange Ljøtunnelen på Sunnmøre. Det blir en stor jobb som også omfatter vifter. Fristen er satt til 5. mai.

Ljøtunnelen er en rassikringstunnel som inngår i fylkesveg 60 i Stranda kommune. Den drives av Skanska, men i tråd med vanlig praksis settes elektroarbeidet ut som en egen entreprise.

Det som ikke er like vanlig, er at av viftene inngår i elektroentreprisen. 18 vifter med opphengsrammer skal leveres og monteres. I tilknytning til dem skal det leveres og monteres vindmåler og 6 gassmålere.

For øvrig omfatter oppdraget blant annet levering og montering av 3,9 km kabelbru, ca. 500 lysarmaturer, 145 ledelysarmaturer, avbruddsfri strømforsyning med batterier for sikkerhetsinstallasjoner og styringsanlegg, fordelings- og styretavler for fem tekniske bygg, 22 nødstasjoner, 25 innvending belyste skilt, to snunisjeskilt, 3,6 km antennekabel, 4 km fiberkabel, to automatiske bommer og fem røde vekselblink.

Ljøtunnelen skal erstatte to tunneler - Ljønibbetunnelen og Hamregjøtunnelen. De er forbundet med hverandre med et kort rasoverbygg. Total tunnellengde er 3 090 meter.

Sør for de to tunnelene er det en rasfarlig strekning som forsvinner fra vegnettet når den nye tunnelen blir ferdig. I stedet for å forlenge de gamle tunnelene har Vegvesenet valgt å sprenge en helt ny tunnel. Årsaken er at de gamle tunnelene er i dårlig forfatning og måtte oppgraderes betydelig hvis de skulle benyttes i framtida. Omkjøringsmulighetene er dårlige i dette området. I stedetfor å sende trafikantene ut på en lang omveg, har Vegvesenet valgt å drive en helt ny tunnel.

Gjennomslag i Ljøtunnelen er ventet til sommeren. Høsten neste år skal den være klar til bruk.

 

 

Forsiden akkurat nå