Rv 3, Stor Elvdal. Omfattende krakelering av vegdekke, setninger i hjulspor. (Bilde: Vegtilsynet)
E6, Ringebu, Gudbrandsdalsvegen. Alle boltene mangler i rekkverket (Bilde: Vegtilsynet)
E6, Dovre, Gudbrandsdalsvegen. Rekkverket er altfor lavt. Det vil ikke kunne fungere som forutsatt. (Bilde: Vegtilsynet)
E6 Sel, Gudbrandsdalsvegen. Rekkverket er feil sammenføyd og mangler bolter. (Bilde: Vegtilsynet)
E6, Ringebu, Gudbrandsdalsvegen. Alle boltene mangler i rekkverket. (Bilde: Vegtilsynet)

Farlige rekkverk og for lite inspeksjoner langs E6 og Rv3

Vegtilsynet mener at Statens vegvesen ikke gjennomfører tilstrekkelige inspeksjoner langs E6 og Rv3, og at etaten i Region øst ikke har god nok oversikt over tilstanden på vegobjektene.


Vegtilsynet har undersøkt om Statens vegvesen, Region øst planlegger, gjennomfører og følger opp inspeksjoner av rekkverk, vegdekke, avvannings- og dreneringssystemer i samsvar med krav. De undersøkte vegstrekningene var langs E6 og Riksveg 3.

Vegtilsynet var selv ute og inspiserte strekninger på E6 og Rv3 i Region øst, og fant at tilstanden ikke var i samsvar med regelverket. Blant annet fant man eksempler på  feilmonterte rekkverk der boltene mangler,  lave rekkverk og krakkelerte, dårlige vegdekker (se vedlagte fotografier). Disse manglene var ikke registrert av Region øst.

Tilsynet mener funnene viser at det ikke gjennomføres tilstrekkelige inspeksjoner av de undersøkte strekningene, og at Statens vegvesen Region øst ikke har god nok oversikt over tilstanden på de vegobjektene saken omfatter.

Vegtilsynet fant også at Region øst har ikke rettet avvik på utvalgte objekter, innen angitt tiltakstid.

Vegtilsynet har funnet seks avvik og gjort to observasjoner i saken. Vegtilsynet vil følge opp avvikene mot Region øst.

Region øst mente selv at kontrollnivået i all hovedsak er tilstrekkelig, og at man gjennom driftskontraktene ivaretar en stor del av inspeksjonsbehovet for rekkverk og avvannings- og dreneringssystemer.

Forsiden akkurat nå

HAK bygger om på Rørvik

For 118 millioner kroner skal HAK Entreprenør fra Alta bygge om Rørvik fergeleie i Sør-Trøndelag. Klagefristen har ikke gått ut, men det var bare to anbydere, og den andre har gjort det klart at det ikke blir noen klage. Les hele saken

Fyrste Rogfast-kontrakt kunngjort

Den fyrste av fem entreprisar på Rogfast-prosjektet er no lyst ut. Kontrakten gjeld prosjektering og driving av to parallelle adkomst- og ventilasjonstunnelar, kvar med ei lengd på 1 980 meter. Anbodsfristen er satt til 28. september. Les hele saken