Oppdraget som er lyst ut gjelder den heltrukne, røde linjen øst for tunnelen og forskjæringen på vestsiden. Den blå linjen i vest viser en strekning som ikke blir tatt i denne omgangen, fordi det er oppdaget kvikkleire. (Ill.: Statens vegvesen)
Oppdraget som er lyst ut gjelder den heltrukne, røde linjen øst for tunnelen og forskjæringen på vestsiden. Den blå linjen i vest viser en strekning som ikke blir tatt i denne omgangen, fordi det er oppdaget kvikkleire. (Ill.: Statens vegvesen)

Første jobb på E6 over Sørkjosfjellet

Vegvesenet vil investere nærmere 900 millioner kroner på ny E6 over Sørkjosfjellet i Troms. Første oppdrag er lyst ut med frist 20. september. Det omfatter 870 meter veg i dagen og en lang forskjæring til en tunnel.

Nåværende E6 over Sørkjosfjellet holder en standard som ikke er en europaveg verdig. Den nye vegen blir 10,5 km lang. 4,7 km skal gå i tunnel under det høyeste partiet. Når anlegget blir ferdig, vil det høyeste punktet ligge ca. 125 meter lavere enn nå. Veg i dagen vil i hovedsak følge nåværende trasé, men standarden blir betydelig hevet.

Prosjektet er kostnadsberegnet til 872 millioner 2013-kroner. Anleggstiden blir ca. tre år.

Oppdraget som er lyst ut gjelder arbeid på begge siden av tunnelen. De 870 metrene veg i dagen går mellom tunnelpåhugget og tettstedet Sørkjosen, som ligger øst for fjellovergangen. På vestsiden skal det sprenges en 150 meter lang forskjæring.

Masseuttaket blir betydelig. Det skal sprenges 137 986 kbm. Av dette blir 29 202 kbm brukt i veglinjen, og 108 784 kbm går til depot.

Tunneljobben blir lyst ut tidlig neste år. Det er ikke avgjort om anlegg av veg i dagen på vestsiden skal inngå i samme entreprise. Det som er klart, er at elektroinstallasjonene i tunnelen blir en egen entreprise.

 

Forsiden akkurat nå