NYHETER

Fotgjengere og syklister overtar Torggata

Torggata i Oslo er svært viktig for fotgjengere og syklister. Det bar den ikke preg av for to år siden. Nå har den fått en utforming som passer til den funksjonen den har.

Myke trafikanter har overtatt Torggata. Den beskjedne biltrafikken gjør det fristende for fotgjengere å bruke kjørebanen. (Foto: Anders Haakonsen)
Myke trafikanter har overtatt Torggata. Den beskjedne biltrafikken gjør det fristende for fotgjengere å bruke kjørebanen. (Foto: Anders Haakonsen) Bilde:
3. sep. 2014 - 17:01

Bred kjørebane og smale fortau preget Torggata før ombygningen. Nå er fortauene betydelig utvidet og belagt med granittheller. Den innsnevrete kjørebanen er  belagt med smågatestein med sklisikker overflate.

Før ombyggingen la parkerte biler beslag på en stor del av gatearealet. Nå er det ingen parkeringsplasser for annet enn varelevering.

Oppgraderingen er gjennomført mellom Youngstorget og Hausmanns gate, en strekning på ca. 400 meter. Mellom Stortorget og Youngstorget ble Torggata bygd om for mange år siden. Ombyggingen medførte at myke trafikanter fikk den delen av gata for seg selv.

 

Lite biltrafikk

Det får de ikke i den delen av Torggata som er oppgradert nå. I ca. to tredjedeler av strekningen er det ingen restriksjoner på motorisert trafikk. Grunnen er at det er flere portrom med parkering i bakgården, men trafikken er liten fordi gata er fysisk sperret for gjennomkjøring.

«Nye» Torggata ble offisielt åpnet av Oslos ordfører Fabian Stang 30. august. Regningen for ombyggingen vil komme på vel 23 millioner kroner. Steen & Lund fra Drammen har vært hovedentreprenør. Oslo kommune er byggherre.

Hvis alt hadde gått etter planen, hadde Torggata vært ferdig oppgradert tidlig i år. Oppdraget ble utlyst i juni 2012. September samme år fikk Oslo Vei kontrakten, men arbeidet var bare så vidt i gang da selskapet gikk konkurs. Dermed ble det ny utlysning og en forsinkelse på ca. et halvt år.

 

Betongplate fra krigen

En del av jobben til Steen & Lund har vært å pigge vekk deler av en svær betongplate som lå under asfalten. Den var 30 cm bred og 7 meter tykk. Okkupasjonsmakten støpte den under krigen, trolig for at man skulle kunne kjøre stridsvogner gjennom Torggata.

Det enkleste hadde vært å legge det nye dekket oppå platen, men det hadde ikke gått. Deler av gata ville bli liggende for høyt. Det hadde vært uakseptabelt, både fordi fasadene er bevaringsverdige i følge byantikvaren, og fordi gatenivået hadde kommet høyere i Torggata enn i sidegatene.

Selv om åpningen av den ombygde Torggata er markert, gjenstår det fortsatt noe arbeid.

- Vi har ikke fått all den steinen vi trenger. Det er lagt midlertidig asfalt der det mangler stein. Vi regner med at alt skal være ferdig i løpet av noen uker, sier byggeleder Steinar Holt.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.