PROSJEKTER

Full bredde over Nåverdalsbrua

De som kjører den korteste vegen mellom Oslo og Trondheim, risikerer ikke lenger å måtte vente for å slippe møtende biler forbi. Den siste smale brua fikk avløsning 18. oktober av den nye Nåverdalsbrua, som fører riksveg 3 over Orkla.

Dette bildet ble tatt 18. oktober da trafikken ble flyttet over på den nye Nåverdalsbrua. Gammelbrua til høyre blir nå revet, bare landkarene skal stå igjen. (Foto: Idar Lillebo)
Dette bildet ble tatt 18. oktober da trafikken ble flyttet over på den nye Nåverdalsbrua. Gammelbrua til høyre blir nå revet, bare landkarene skal stå igjen. (Foto: Idar Lillebo)
20. nov. 2012 - 15:50
Vis mer

Nåverdalsbrua ligger i Rennebu kommune i Sør-Trøndelag en drøy mil fra Ulsberg hvor riksveg 3 møter E 6. Da den gamle brua ble pensjonert, hadde den gjort tjeneste i 70 år, men den opprinnelige brua over Orkla var mye eldre. Den ble sprengt våren 1940 i et forsøk på å hindre tysk framrykning. I 942 hadde okkupasjonsmakten bygd den opp igjen.

Gjenoppbyggingen skjedde med tysk grundighet. Til tross for den imponerende alderen var det ingen vektbegrensning på brua. Den tålte 10 tonns akseltrykk til det siste. Likevel har den vært moden for utskifting lenge. Kjørebanen var bare 4,5 meter bred. Opp gjennom årene har det vært mange «Fleksnes-episoder» når sta bilister har nektet å rygge. Dessuten var geometrien svært ugunstig. Riksveg 3 gikk i en krapp kurve inn mot brua fra begge sider. Det oppsto ofte farlige situasjoner når ukjente sjåfører plutselig oppdaget hvordan vegen gikk.

 

Tre ganger så lang

De krappe svingene skyldes at brua skulle gå mest mulig vinkelrett på elvas lengderetning. For mange år siden var det vanlig å bygge bruer over elver på denne måten, for at de skulle bli så korte som mulig. Slike løsninger holder ikke med dagens krav til geometri. For å tilfredsstille disse går den nye brua i spiss vinkel over Orkla. Konsekvensen er at Nåverdalsbrua har blitt mye lengre. Den gamle var 30 meter lang, den nye 100 meter.

På hver side av den nye brua er 300 meter av riksveg 3 utbedret. Vegen har fått 8,5 meters bredde, og kurvene er rettet ut. Veg- og bruarbeidet ble lyst ut som en felles entreprise, som også omfatter riving av den gamle brua. Da anbudene ble åpnet i fjor vår, lå Gjermundshaug Anlegg fra Alvdal langt foran konkurrentene. Vegvesenet mente imidlertid at dette firmaet manglet referanser fra arbeid med store betongkonstruksjoner. Dermed gikk kontrakten til  Betonmast, som ga det nest laveste anbudet. Kort tid etter signeringen ble Betonmast kjøpt opp av Implenia, som nå er bedriftens navn.

 

Uvante forhold

Betonmast spesialiserte seg på oppdrag i tettbygde strøk med mye trafikk og krevende arbeidsforhold. Jobben i utkanten av den tynt befolkete Rennebu kommune ble en overgang for flere av de ansatte. Anleggsleder på Nåverdalsbrua, Renathe Hagelien hadde åtte års fartstid i Betonmast og hadde jobbet på Carl Berners plass, Lysaker og Sinsen-Ulven i Oslo før hun kom til Nåverdalen.

- Jeg var vant til at det vi trengte av varer og tjenester var tilgjengelig like i nærheten. Her er logistikken helt annerledes. Det meste vi trenger, må vi hente fra Trondheim. Det er 12 mil unna. Men det har gått bra, sier hun.

Byggeleder Idar Lillebo i Statens vegvesen synes også det har gått bra. - Entreprenøren har levert et produkt av riktig kvalitet til avtalt tid, sier han.

 

Hensynsløs kjøring

Når det gjelder bilistenes oppførsel er ikke entreprenør og byggherre like fornøyde. De nye vegstrekningene på hver side av brua følger delvis traséen til den gamle vegen. Dermed har trafikken på riksveg 3 gått gjennom en del av anleggsområdet. Man skulle tro at den smale brua med krappe svinger i begge ender ville garantere lav fart, men mange var svært raske til å sette opp farten straks brua var passert. Hensynsløse bilister ble etter hvert et stort problem for anleggsarbeiderne. Det endte med at Vegvesenet og Implenia ble enige om å lage midlertidige fartshumper og sette opp skilter med fartsgrense 30 km/t. Det førte til en vesentlig forbedring.

Den nye Nåverdalsbrua er en stålbjelkebru med to 50 meter lange spenn. Stålet er levert av Normek i Oulu i Finland. Stålmontasjen er utført av Norbridge fra Stjørdal i underentreprise for Implenia. Dette er den første jobben Norbridge har fullført i Norge etter etableringen i mai 2010.

Kjørebanen bæres av to parallelle stålbjelker som er avstivet med tverrkryss. Steget i bjelkene har konstant høyde på 208 cm og konstant tykkelse på 2 cm. Overflensen er for det meste 70 cm bred. Over pilaren øker bredden til 110 cm. Underflensen er 90 cm bred, bortsett fra over pilaren hvor bredden er 124 cm. Begge flensene har en tykkelse på 5 cm over pilaren, for øvrig er overflensen 3,5 cm tykk og underflensen 4 cm tykk.

 

S 355 ML

Bjelkene består av termodynamisk valset stål. Stålkvaliteten er S 355 ML på det meste av brua. 14 meter i midten av hvert spenn har kvaliteten S 420 ML.

Pilaren en 7 meter høy. Den består av to søyler med 1,5 meter diameter. Stålmontasjen ble utført med mobilkran. I hvert spenn ble det montert en midlertidig hjelpesøyle i forbindelse med montasjen.

Den nye brua ble tatt i bruk 18. oktober. Den offisielle åpningen av anlegget finner sted 14. november. I mellomtiden blir den gamle brua partert, fjernet og resirkulert. Det eneste som skal stå igjen er landkarene av naturstein, som blir beholdt som kulturminner.

Mye fjell er sprengt for å gi plass til  tilstøtende veger. Masseoverskuddet på 20 000 kbm fjell er brukt på ny E 6 mellom Hage og Gyllan i Melhus kommune.

De totale omkostningene for prosjektet vil komme på rundt 53 millioner kroner, som dekkes med ordinære riksvegmidler.

 

 

 

 

 

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.