Slik vil Gryllefjordbrua se ut i høsten neste år. Hvis ingen klager innen 6. august, blir det Implenias oppgave å bygge den. (Ill.: Bjørn Amund Enebo, Bjørbekk & Lindheim landskapsarkitekter)
Slik vil Gryllefjordbrua se ut i høsten neste år. Hvis ingen klager innen 6. august, blir det Implenias oppgave å bygge den. (Ill.: Bjørn Amund Enebo, Bjørbekk & Lindheim landskapsarkitekter)

Gryllefjordbrua til Implenia

Implenia skal bygge den 315 meter lange Gryllefjordbrua i Troms, hvis ingen klager på Vegvesenets vedtak. Kontraktsummen blir 124,378 millioner kroner.

Brua skal krysse fjorden den er oppkalt etter. Det er en stålkassebru med tre spenn: Et 125 meter langt hovedspenn mellom to 95 meter lange sidespenn. Bredden blir 8,5 meter. Sammen med den 850 meter lange Ballesvikskartunnelen på nordsiden av fjorden skal brua gjøre fylkesveg 86 mye tryggere enn i dag. Når anlegget blir ferdig, kan den rasfarlige vegen rundt Gryllefjorden fjernes fra vegnettet.

Gryllefjorden ligger i Torsken kommune på utsiden av Senja. Det er ingen bred fjord, men bredden er større enn lengden på brua. En fylling på hver side av fjorden skal sørge for forbindelse mellom landkarene og strandlinjen.

 

300 000 kbm fra steinbrudd

Overskuddmasse fra Ballesvikskartunnelen blir brukt til å bygge opp fyllingene, men det er på langt nær nok. Ytterligere 300 000 kbm skal tas fra et steinbrudd på sørsiden av fjorden. Det ble åpnet av Kystverket fordi man trengte masse til en molo i fiskeværet Gryllefjord. Steinbruddet blir dekket til med løsmasser når Vegvesenet har tatt ut det som trengs.

Fyllingene skal ikke bare redusere lengden på brua, de skal også redusere dybden som fundamentene til pilarene skal stå på. Når fyllingene er på plass, er dybden redusert til 20 meter. Det er en betydelig reduksjon sammenlignet med situasjonen før utfyllingen ble igangsatt.

Etter de uheldige erfaringene med Linesøybrua i Trøndelag var det ikke aktuelt å fundamentere pilarene på senkekasser på fyllingene. I stedet blir de fundamentert på stålrørspæler som blir slått gjennom fyllingene. Landkarene blir fundamentert på samme måte. Til sammen skal det slås ned 1 600 meter pæler under pilarer og landkar.

Prosjekteringen av brua er utført av Rambøll.

 

5 km kortere

Hvis det ikke kommer inn klager, fristen går ut 6. august, blir det Implenias oppgave å bygge brua. Fyllingene blir lagt ut av NCC, som også har kontrakten på driving av Ballesvikskartunnelen.

Gjennomslag i tunnelen fant sted 23. mai. Sent på høsten neste år blir brua og tunnelen åpnet. Da blir fylkesveg 86 mye sikrere enn i dag og dessuten 5 km kortere. Nåværende veg over Ballesvikskaret og rundt Gryllefjorden blir overtatt av kommunen.

Brua og tunnelen inngår i Torskenpakken, som omfatter mange delprosjekter i Torsken og nabokommunene. Flere av dem gjelder sikring av veger mot ras, derfor blir hele 71 prosent av utgiftene til pakken dekket av statlige rassikringsmidler.

 

 

Forsiden akkurat nå