Snø fra denne bratte fjellsiden kommer ikke til å true trafikantene på E16 når vinteren 2016/2017 er over. Da er vegen lagt i tunnel. (Foto: Google)

Hæhre Entreprenør får kjempejobb på E16

Hæhre Entreprenør skal legge om E16 over Filefjell. Ingen hadde benyttet seg av klageretten da fristen gikk ut 18. mars. Kontraktsummen er ikke klar, men den blir neppe vesentlig forskjellig fra anbudssummen, som var på 857,5 millioner kroner.

At jobben går til Hæhre Entreprenør, overrasker ingen. Ved anbudsåpningen var forspranget til nr. to på nesten 80 millioner kroner.

Når kontrakten er underskrevet, skal entreprenør og byggherre gjennom en samhandlingsperiode før anleggsarbeidet blir igangsatt.

Den nye strekningen på E16 blir 19,35 km lang. Den går mellom Varpe bru i Vang kommune i Oppland og Smedalsosen i Lærdal kommune i Sogn og Fjordane.

Det er to mål med prosjektet: E16 skal bli mer vintersikker og mindre rasfarlig. Det første vil man oppnå ved å legge vegen høyere i terrenget slik at snøen blåser av. E16 over Filefjell er den mest pålitelige høyfjellsvegen mellom Østlandet og Vestlandet, men den har vært stengt en sjelden gang i blant, og kolonnekjøring forekommer av og til.

Rasfaren skal reduseres ved at en rasutsatt strekning på nåværende veg erstattes med en 5 780 meter lang tunnel.

 

Delfrist 15.05.17

Utbedringen av E16 er prosjektert av Statens vegvesen Region Vest. I august 2017 skal anleggsarbeidet være ferdig. Entreprenøren får en delfrist å forholde seg til: Innen 15. mai 2017 må det være klart for elektroarbeidet.

Hvordan trafikantene vil merke anleggsarbeidet er foreløpig ikke klart. På deler av de 19,35 kilometrene skal vegen følge samme trasé som nå, men entreprenøren har et visst spillerom. En mulighet er å legge vegen nøyaktig der den ligger i dag. Da må trafikken avvikles med lysregulert enveiskjøring på den ene halvparten av vegen mens den andre halvparten heves. En annen mulighet er å flytte vegen litt til siden slik at trafikken kan gå i begge retninger uten lysregulering.

 

Sprengstein må hentes

Den nye E16 blir 8,5 meter bed. Deler av dagens veg er så smal at det ikke er markert midtlinje. Det vil kreves betydelig mengder sprengstein for å heve og breddeutvide vegen.

Rundt 475 000 kbm vil bli sprengt fra tunnelen. Ytterligere 210 000 kbm vil bli sprengt fra vegtraséen i dagen. Likevel blir det et masseunderskudd. Det blir dekket med overskuddet fra E16-strekningen Smedalsosen-Borlaug lengre vest, som blir fullført i år.

Tunnelen får profil T 9,5 Portalene får en samlet lengde på 36 meter. Det østre påhugget kommer like ved Tyinkrysset hvor fylkesveg 53 tar av fra E16, det vestre kommer like vest for Nystuen som ligger ved det høyeste punktet på E16.

 

Forsiden akkurat nå