Slik ser fergeleiet på Rørvik ut i dag. Fellespiren for de to nye fergekaiene kommer nedenfor nåværende fergekai på bildet. HAK Entreprenør fra Alta skal stå for ombyggingen.
Slik ser fergeleiet på Rørvik ut i dag. Fellespiren for de to nye fergekaiene kommer nedenfor nåværende fergekai på bildet. HAK Entreprenør fra Alta skal stå for ombyggingen. (Bilde: Statkart)

HAK bygger om på Rørvik

For 118 millioner kroner skal HAK Entreprenør fra Alta bygge om Rørvik fergeleie i Sør-Trøndelag. Klagefristen har ikke gått ut, men det var bare to anbydere, og den andre har gjort det klart at det ikke blir noen klage.

Kontraktsummen ligger litt i overkant av kostnadsoverslaget, men prosjektleder Harlad Inge Johnsen tror budsjettrammen vil holde. Han tror også at sluttsummen kan bli lavere en kontraktsummen

Rørvik ligger i Rissa kommune. Herfra går fergene til Flakk vest for Trondheim sentrum. Sambandet er et av de mest trafikkerte i landet.

 

To nye fergekaier

På Rørvik er det bare en fergekai. For å bedre trafikkaviklingen skal det bygges to nye med felles pir. Landanlegget må bygges helt om. Den nåværende fergekaia skal brukes som liggekai i framtida.

Oppdraget omfatter også forberedelser for elektrisk drevne ferger. Fra og med 1. januar 2019 settes de inn på sambandet Flakk-Rørvik. Da må store mengder strøm overføres i løpet av den korte tiden båtene ligger til kai.

Levering av det spesielle utstyret som trengs for strømoverføringen er satt ut på en egen entreprise, men HAK Entreprenør skal montere det.

 

Utdyping på Flakk


Oppdraget omfatter også tilpasning til elektrisk drift på Flakk på den andre siden av fjorden. Her ble fergekaiene og landområdet bygd om for ikke mange år siden, så det trengs det ikke store investeringer. Det eneste som trengs er utdyping av farvannet utenfor fergekaiene.

Prosjektering av konstruksjonene er utført av Aas-Jakobsen, mens ViaNova har prosjektert landanlegget.

Oppdraget inneholder to opsjoner. Den ene gjelder ombygging og tilrettelegging for elektrisk drift på fergekaia på Valset som ligger lengre ute i Trondheimsfjorden, den andre gjelder arbeid på tilstøtende veg.

Forsiden akkurat nå