NYHETER

Helt jevnt i Høyangertunnelen

Ikke mindre enn 10 entreprenører har meldt sin interesse for å oppgradere Høyangertunnelen. Kampen er jevn - tre promille skiller de to laveste anbudene. Det laveste er på 105,691 millioner kroner.

Høyangertunnelen blir høyst sannsynlig oppgradert av Gjerden Fjellsikring eller Veidekke. Bildet viser vestre portal. (Foto: Google)
Høyangertunnelen blir høyst sannsynlig oppgradert av Gjerden Fjellsikring eller Veidekke. Bildet viser vestre portal. (Foto: Google)
17. aug. 2015 - 08:11

Det er Gjerden Fjellsikring fra Lardal som holder den knappe ledelsen. På plassen bak ligger Veidekke med 106,021 mill. Ytterligere en anbyder ligger under 110 mill. Det er Birkeland Entreprenørforretning fra Gulen, som forlanger 108,2 mill.

De øvrige anbyderne er: Implenia (116,2 mill.), BMO Tunnelsikring fra Kongsberg (117,3 mill.), NCC (125,1 mill.), Skanska (128,7 mill.), AF Gruppen (129,8 mill.), LNS Saga (135 mill.) og Mesta (137,2 mill.).

Byggeleder Svein Rune Vie i Region vest er godt fornøyd med konkurransen. Han regner med at forklaringen på den store oppslutningen kan være størrelsen på oppdraget: - Denne jobben er stor nok til at det er interessant for mange å regne på den, sier han.

 

Innerblink

Vie har også grunn til å være fornøyd med Vevesenets prognose. I utlysningen ble prisen for oppdraget anslått til mellom 100 og 110 millioner kroner. Stort bedre er det vanskelig å treffe.

Høyangertunnelen inngår i fylkesveg 55 i Sogn. Med sine 7 543 meter var den Norges lengste tunnel da den ble åpnet i 1982. Nå tilfredsstiller den ikke kravene i tunneldirektivet.

Oppgraderingen er delt i to entrepriser. Den som nettopp har vært ute, gjelder strukturelle tiltak.

Tunnelen er sikret mot vann og frost med både PE-skum og platehvelv av aluminium. Dette blir nå fjernet. Som erstatning skal det monteres 15 000 kvm nytt PE-skum. Det meste vil bli rikret med sprøytebetong. Entreprisen omfatter også brannsikring av PE-skum i den 1 283 meter lange Hovdetunnelen som ligger på fylkesveg 55 vest for Høyangertunnelen.

 

Kolonnekjøring til faste tider

Den som får kontrakten skal også utvide to havarinisjer, sprenge to snunisjer for brøytebiler, bygge nye tekniske rom, etablere ny drenering, legge nye trekkerør og ny høyspentkabel gjennom tunnelen, sikre vegger og heng med ca. 5 500 bolter, rive alle elektrotekniske installasjoner og montere midlertidig belysning.

Arbeidet må være fullført innen utgangen av juni neste år. I anleggstiden blir det kolonnekjøring til faste tider. Tunnelen vil ikke bli stengt i lange perioder.

Den andre entreprisen lyses ut på nyåret. Den omfatter elektroarbeidet.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.