BMR Voss nøyer seg med 2,7 millioner kroner for å prosjekter og bygge denne brua. (Ill.: BMR Voss )
Hengebrua skal krysse elva Bøvra ca. 700 meter ovenfor brua som fører riksveg 15 over den samme elva i dag. Neste krysningsmulighet er et par kilometer lengre opp. (Ill.: Lom kommune)
Denne hengebrua over Blåelva i Kvinnherad kommune ble fullført av HMR Voss i fjor. Gangbrua over Bøvra blir lik denne, men hovedspennet blir lengre, sidespennene blir opphengte, gangbanen blir bredere og det blir flere skråttstilte rigler mellom tårnsøylene. (Foto: HMR Voss)

Hengebru til 2,7 millioner

Ett eneste anbud kom inn da Lom kommune lyste ut en hengebru for fotgjengere med et 52 meter langt spenn. Men det var ingen grunn til å fortvile over liten interesse. HMR Voss vil bare ha 2,7 millioner kroner for brua! 

Prisen er så lav at det er lett å tro at den ikke stemmer. Og det gjør den heller ikke. Den reelle prisen er enda lavere! De 2,7 millionene omfatter ikke bare bygging av brua, men også prosjektering, anlegg av ca. 200 meter tilstøtende gang/sykkelveg, pluss omlegging av en kraftledning som står i vegen for brua. Kontrakten vil bli underskrevet om kort tid.

Brua skal krysse elva Bøvra i kommunesentret i Lom. Den får en totallengde på 85 meter. Sidespennene blir 16 og 17 meter lange.

En viktig årsak til at det er mulig å bygge brua for en så lav pris, er at den ikke skal tåle vekten av et kjøretøy. Snørydding skal skje manuelt eller med minisnøfreser. En slik begrensning betyr at vekten av snøen blir dimensjonerende for brua. Ved å begrense bredden på gangbanen til bare 1,5 meter, blir snølasten lav.

 

Tørre vintre i Lom

Denne løsningen er spesielt gunstig i Lom, som ligger langt nordvest i Oppland. Her er nedbørsmengden liten, spesielt om vinteren.

- Det sies at det er så lite snø enkelte år at snøbrøytingen kan begrenses til en runde med kosten, sier byggelederen for brua, Sander Sælthun i Lom kommune.

Brua er dimensjonert for å tåle en snølast på 400 kg pr. kvm i tillegg til 250 kg/kvm for utstyr for snørydding.

Det meste av brua blir bygd i galvanisert stål, men landkarene som også skal fungere som tårnfundamenter, blir støpt. Det blir også kabelforankringene. Det er så langt ned til fjell at man har valgt gravitasjonsforankring i stedet for fjellforankring for bærekablene. Brudekket skal bestå av impregnert treverk.

 

Opphengte sidespenn

Tårnene blir 8 meter høye. De består av parallelle stålsøyler avstivet med skråttstilte rigler.

I motsetning til nesten alle norske hengebruer, får denne brua opphengte sidespenn. 25 hengestag i hovedspennet og 10 i sidespennene skal bære gangbanen.

HMR Voss het tidligere Hordaland Mekaniske Verksted. I 2004 gikk selskapet inn i HMR Group. Brubygging er en av selskapets spesialiteter

- Vi har bygd flere bruer som ligner på den som skal bygges i Lom, blant annet for Den Norske Turistforening, sier Aksel Lillegraven, som er konstruksjonssjef i HMR Voss.

 

700 kg/kvm

De fleste bruer HMR Voss bygger, blir dimensjonert for større snølaster enn den som skal bygges i Lom.

- Vi har bygd bruer som skal tåle opptil 700 kg snø pr. kvm. I praksis blåser snøen av lenge før vi er i nærheten av slike laster, men vi har ikke lov til å basere oss på det. Vi har ingen garanti for at ikke snøen samler seg opp, sier Lillegraven.

Selv om hengebrua er kommunal, er flere parter med på finansieringen. Oppland fylke dekker ca. halvparten av utgiftene, og lokale bedrifter som har fordel av at brua kommer på plass, gir også bidrag.

I løpet av våren neste år skal brua være klar til bruk.

 

Forsiden akkurat nå