Vedtaket ble gjort enstemmig og med påfølgende applaus fra fylkestingsrepresentantene selv og en delegasjon fra Haram kommune.
Det er en fylkesveg som skal bygges til rundt 3000 mennesker på øyene i Haram kommune på Sunnmøre og i Sandøy kommune i Romsdal. Ved at fastlandssambandet bygges, kan inntil fem ferger bli avløst. Fergedrift koster "skjorta" og utgjør en viktig del av finansieringsopplegget.
Fylkeskommunen garanterer for 2,685 milliarder 2013-kroner, inkludert forskuddsbompenger."Bare" 590 millioner kroner skal hentes inn gjennom bompenger. Fylkeskommunens egenandel er 723 millioner kroner. Haram og Sandøy kommune bidrar tungt. En privat næringsdrivende i Sandøy, Inge Huse, har lagt 15 millioner kroner i potten.
Stayerevne og kreative løsninger
Under fylkestingssamlingen i Molde fikk Oddbjørn Vatne, som er leder i samferdselsutvalget og som samtidig har hatt Nordøyvegen som sitt hjertebarn, skryt for stayerevne og kreative løsninger for å få dette prosjektet til. For i utgangspunktet er det et helt umulig prosjekt å bygge fastlandssamband som koster 1 million kroner pr. innbygger.
Møre og Romsdal har nå gjort sin del av jobben. Bompengesøknaden er sendt. Det forventes at alle statlige avklaringer blir gjort i løpet av 2014, inkludert Stortingets behandling av bompengesøknaden. Går alt som forventet lokalt kan anleggsarbeidene begynne i 2015 og anlegget kan stå ferdig i 2019.
Mulige snubletråder
Snubletrådene ligger hos sentrale myndigheter. Det er hovedsaklig tre problemstillinger som kan sette en stopper for Nordøyvegen nå:
1. Kostnadsberegningen sprekker. I så fall må hele saken tilbake til fylkestinget.
2. Ferjeavløsningsmidler. Når ferjene blir avløst av bruer og tunneler, er det i finansieringsopplegget medregnet at statens utgifter til fejedriften skal fortsette i ytterligere 30 år. Dette må aksepteres, ellers sprekker regnestykket. Men som en fylkestingsrepresentant uttrykte det: -Det må da være bedre for staten å betale 75 millioner kroner årlig i 30 år enn å betale 75 millioner kroner pluss prisstigning inn i evigheten."
3. RDA-midler. I finansieringspakken er det forutsatt at ordningen med RDA-midler (regional differensiert arbeidsgiveravgift) fortsetter i ytterligere sju år.