Tunnelen som skal gi bygdene Leira og Viddal sikker forbindelse med omverden, blir høyst sannsynlig drevet av Mesta eller Leonhard Nilsen & Sønner.
Tunnelen som skal gi bygdene Leira og Viddal sikker forbindelse med omverden, blir høyst sannsynlig drevet av Mesta eller Leonhard Nilsen & Sønner. (Bilde: Statens vegvesen (ill.))

Hyggelige priser på tunnel på Sunnmøre

Vegvesenet fikk en hyggelig overraskelse da anbudene for sprenging av en 1,9 km lang tunnel på Sunnmøre ble åpnet 26. juni. Ikke mindre enn seks entreprenører meldte sin interesse. To av dem ga en pris som lå lavere enn overslaget. Lavest ligger Mesta med 89,893 millioner kroner.

Den andre som ligger lavt er Leonhard Nilsen & Sønner, som har gitt et anbud på 92,161 millioner. De fire andre har ingen mulighet til å sikre seg jobben hvis ikke begge de to som ligger lavest har begått grove regnefeil eller tatt uakseptable forbehold. De fire er Kruse Smith (107,1 mill.), Skanska (113,8 mill.), Mika (121,7 mill.) og NCC (122,8 mill.).

Tunnelen skal gå innerst i Storfjorden i Ørsta kommune. Den inngår i fylkesveg 41 som er eneste vegforbindelse med omverden for bygdene Leira og Viddal. Vest for Leira er det et svært rasfarlig parti som skal erstattes av tunnelen. Entreprisen omfatter alt arbeid bortsett fra elektroarbeid og legging av slitelag. Den som får kontrakten skal også anlegge 450 meter tilstøtende veg.

Vedståelsesfristen går ut 10. september. Vegvesenet tar sikte på anleggsstart ved månedsskiftet september/oktober. I juni 2010 skal tunnelen åpnes for trafikk.

Forsiden akkurat nå