Den nye Tana bru blir en pryd for øyet hele døgnet. Byggheren har godt håp om at brua kan bli ferdig i august 2019 som forutsatt. Deretter skal den gamle Tana bru rives. Den har et hovedspenn på 194 meter og er Norges lengste myke hengebru.
Den nye Tana bru blir en pryd for øyet hele døgnet. Byggheren har godt håp om at brua kan bli ferdig i august 2019 som forutsatt. Deretter skal den gamle Tana bru rives. Den har et hovedspenn på 194 meter og er Norges lengste myke hengebru. (Zenisk)

Ingen store Vistal-problemer i Norge

Det polske stålverket Vistal er i vanskeligheter, men det ser ikke ut til å få alvorlige følger for norske bruprosjeker. Nå er stålleverandører på plass for de tre prosjektene som selskapet er involvert i. Eventuelle forsinkelser blir ikke store.

Hvis alt hadde gått som planlagt, hadde Vistal levert stålkonstruksjonene til den nye bybrua i Flekkefjord, Sandsøysundbrua i Troms og den nye Tana bru.

Nå er det funnet nye stålleverandører til de to første bruene. Når det gjelder Tana bru, blir det en annen løsning.

- Vistal blir rekonstruert. Selskapet er nå under administrasjon og er beskyttet mot kreditorene. Problemene medførte en stans i stålproduksjonen på to måneder, men vi regner med at brua skal være klar til bruk i august 2019 som forutsatt, sier byggeleder Odd Kleven i Statens vegvesen.

Kaldt i Tana

Nye Tana bru bygges av et arbeidsfellesskap mellom Vistal og HAK Entreprenør fra Alta. Det er en skråstagbru med ett tårn og et lengde på 259 meter, hvorav hovedspennet utgjør 234 meter. Tårnet er av stål, og kjørebanen skal bæres av en stålkasse.

Produksjonen av stålkonstruksjonene foregår i Gdynia i Polen. I Tana foregår det bare litt grunnarbeid nå.

- Klimaet gjør det vanskelig å arbeide her om vinteren. Temperaturen kan gå ned i minus 30 grader. Stålmontasjen er innstilt og blir ikke gjenopptatt før til våren. Tårnet har nådd en høyde på 20 meter. Det skal bli 105 meter høyt, sier Kleven.

305 meter lang stålkassebru

I Bjarkøyforbindelsen i Harstad kommune inngår det fire bruer. Sandsøysundbrua er den lengste. Det er en 305 meter lang stålkassebru. Hovedspennet blir 115 meter langt. For øvrig skal det bygges to stålbjelkebruer som begge blir 66 meter lange og en som blir 44 meter lang.

Implenia har hovedentreprisen, som omfatter både bruene, fyllinger mellom dem og veg på land. Norbridge har stålleveransen i underentreprise.

Avtalen med Vistal ble opphevet

- Vi hadde en kontrakt med Vistal. Den ble terminert da vi ikke fikk bekreftelse på at jobben kunne utføres. Nå har et dansk stålverk overtatt. Det har produsert stålet og levert det til et polsk verksted som skal sette sammen stålkassen, sier daglig leder i Norbridge, Tor Brækken.

- Kassen vil bli fraktet til Sandsøysundet på lekter. Trolig blir den montert i mai.

- Hva med stålet til de andre bruene?
- Det blir levert av et tsjekkisk verksted som ikke er berørt av det som har skjedd med Vistal, sier Brækken.

Bjarkøyforbindelsen skal knytte sammen øyene Sandsøy, Grytøy og Bjarkøy. Etter planen skulle den bli ferdig innen utgangen av neste år. Det er fortsatt mulig.

Cermar overtok

Bybrua i Flekkefjord bygges av Skanska. Den er 40 meter lang. Bredden varierer mellom 12,5 og 14 meter. Kjørebanen skal bæres av stålbjelker. Vistal hadde kontrakten på levering av dem.

80 prosent av jobben var gjort da problemene meldte seg for fullt. Skanska inngikk kontrakt med et annet polsk verksted, Cermar om fullføring av jobben.

I følge den opprinnelige framdriftsplanen skulle hele jobben være avsluttet innen 1. juni neste år. Den nye brua skulle være på plass, interimsbrua fjernet og grøntarbeidet fullført. Det går ikke, men Skanska regner med at brua er kjørbar til 1. juni, antagelig tidligere.

Forsiden akkurat nå