Alnabanen er en godsbane som går mellom Alnabru og Grefsen. Den som får kontrakten skal støpe en kulvert som fører lokalvegen under banen.
Alnabanen er en godsbane som går mellom Alnabru og Grefsen. Den som får kontrakten skal støpe en kulvert som fører lokalvegen under banen. (Bilde: Anders Haakonsen)

Jevn kamp om lokalvegene på Sinsen-Ulven

Anbudskonkurransen om lokalvegnettet på Sinsen/Ulven-prosjektet i Oslo er svært jevn. Veidekke ligger lavest med 287,8 millioner kroner. Prisnivået er høyere enn ventet, men ikke så høyt at det vil bli problemer med finansieringen.

Nærmest Veidekke ligger NCC med et anbud på 291,4 mill., fulgt av Reinertsen med 299,9 mill.

Ved valg av entreprenør vil det blir lagt større vekt på organisering og framdriftplan enn det som er vanlig på slike prosjekter. Likevel regner Vegvesenet med at avgjørelsen vil bli tatt i løpet av en måneds tid. Årsaken er at anbydernes organisering og framdriftplan har blitt vurdert før konvoluttene med priser ble åpnet.

Oppdraget omfatter utbedring og nyanlegg av to kilometer lokalveger. I disse vegene inngår det en 170 meter lang betongbru over T-banen og en 75 meter lang stålkassebru over ring 3. Entreprisen omfatter også en 29 meter lang betongbru som skal føre Alnabanen over en ny lokalveg. I krysningspunktet mellom veg og bane skal det støpes et 100 meter langt vanntett betongtrau som vegen skal ligge i.

Den som får oppdraget må fullføre arbeidet innen sommeren 2010. Da skal lokalvegsystemet fungere som midlertidig omkjøringsveg for riksveg 163 (Østre Aker Vei) mens Økernkrysset blir bygd om.

Forsiden akkurat nå