Jevn kamp om stor jobb på Sotrasambandet

Et arbeidsfellesskap mellom Bertelsen & Garpestad og det tsjekkiske firmaet Metrostav vil ha 287 millioner kroner for det første store oppdraget på rv 555 Sotrasambandet. Det holder til en knapp ledelse.

Den blå linjen viser traséen til kablene som skal erstatte luftspennet. Den tynne svarte linjen nedenfor viser hvor luftspennene går i dag. De må vekk fordi de går i traséen til den nye Sotrabrua.
Den blå linjen viser traséen til kablene som skal erstatte luftspennet. Den tynne svarte linjen nedenfor viser hvor luftspennene går i dag. De må vekk fordi de går i traséen til den nye Sotrabrua. Foto: BKK
16. mars 2018 - 19:02

Konkurrenten som puster de to samarbeidspartnerne i ryggen er det sveitsiske firmaet Marti, som har gitt et anbud på 293 mill. Tredje og siste anbyder er AF Gruppen, som er sjanseløs med et anbud på 436 mill. - hvis ikke de to andre har gjort formelle feil.

De to laveste anbudene er litt høyere enn Vegvesenet regnet med.

Oppdraget består i å drive og sikre to tunneler på hver sin side av den gamle Sotrabrua. Hensikten med dem er å føre kraftledninger vekk fra traséen til den nye Sotrabrua, som er under planlegging. Biltrafikken gjennom tunnelene blir svært beskjeden.

Nå går det en 300 kV og en 132 kV kraftledning i luftspenn like ved traséen til den nye Sotrabrua. Før arbeidet med den kan komme i gang, må ledningene flyttes.

Kraftledningene skal inn i de to tunnelene. Den lengste blir 1,8 km lang. Den skal gå på vestsiden av brua. Den korteste blir 1,5 km lang.

Profilet i tunnelene blir ganske likt T5 på vegnettet. Det betyr en tunnelbredde på 5 meter og et tverrsnitt på 26 m2. Et så stort tverrsnitt er nødvendig for å få plass til kjøretøy som kan brukes til inspeksjon og kabeltrekking.

Entreprisen omfatter ikke bare sprenging og sikring av tunnelene, men også elektroinstallasjoner, støping av portaler, sprenging av sjakter og etablering av to pumpestasjoner på vestsiden av Sotrabrua. I tillegg er det tre opsjoner: En gjelder montering av kabelbruer i tunneler og sjakter, en gjelder håndtering av bunnsedimenter fra et vann i nærheten, og en gjelder transport av tunnelstein til fyllplass.

Jobben må være fullført innen 23. august 2019.

Over sundet blir kablene lagt på kabelbruer gjennom fagverket på den nåværende Sotrabrua. Montaje av disse settes ut på egen entreprise senere.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.