For ikke så veldig lenge siden ble denne vegen brukt av mange som kjørte mellom Østlandet og Vestlandet. Kurven på bildet blir ikke en del av framtidig fylkesveg 42. Den blir erstattet av en kurve med mye større radius.
For ikke så veldig lenge siden ble denne vegen brukt av mange som kjørte mellom Østlandet og Vestlandet. Kurven på bildet blir ikke en del av framtidig fylkesveg 42. Den blir erstattet av en kurve med mye større radius. (Bilde: Google)

Jevn kamp om vegoppgradering i sør

Det er jevn konkurranse om oppgradering av fylkesveg 42 i Aust-Agder. Bare 2,3 prosent skiller nr. 1 og nr. 3. Bertelsen & Garpestad leder med et anbud på 36,196 millioner kroner.

Alle anbyderne holder til i Agderfylkene og Sør-Rogaland. Dette er rekkefølgen bak lederen:

Lindland Maskin fra Lyngdal              36,716 mill.
Nomeland Anlegg fra Valle                 37,036 mill.
Kaspar Strømme fra Kristiansand     43,005 mill.
Repstad Anlegg fra Søgne                  44,440 mill.
TT Anlegg fra Mandal                          46,775 mill.
Ytterligere to anbud er levert. De ligger over 50 millioner.

Strekningen som skal oppgraderes går mellom Hovland i Birkenes kommune og Lislevatn i Evje og Hornnes. Her er vegen smal og svingete, bæreevnen er dårlig og det er også sikten mange steder.

I hovedsak skal vegen følge nåværende trasé, men den blir lagt helt om på tre steder. Asfaltert bredde blir 6,5 meter. Skuldrene blir 25 cm brede.

Mellom ytterpunktene er det 6,9 km. Av dette er ca. 500 meter ferdig oppgradert. Her skal det bare legges ny asfalt og markeres midtlinje.

På grunn av usikkerhet om finansieringen er arbeidet delt opp i to. Første del inneholder to parseller med lengder på 2,8 og 1,6 km og breddeutvidelse av en kort bru. Resten av arbeidet er opsjon. Entreprenøren vil få beskjed om opsjonen blir utløst senest 26. januar.

Innen 25. september 2019 må jobben være fullført.

Forsiden akkurat nå