Innen 30. november neste år kan skiltet til høyre tas nes på strekningen Klepland-Tangvall (Foto: Google)
Innen 30. november neste år kan skiltet til høyre tas nes på strekningen Klepland-Tangvall (Foto: Google) (Bilde: Google)

Jevn kamp på E39 i Vest-Agder

Det er jevn kamp om kontrakten på utvidelse av E39 i Vest-Agder. Ca. tre prosent skiller de tre anbyderne som ligger lavest. Risa leder med et anbud på 105,5 millioner kroner.

Repstad Anlegg puster Risa i ryggen med et anbud på 106,7 mill., mens TT Anlegg holder tredjeplassen med 108,8 mill. Ytterligere et anbud har kommet inn. Det er på 119 mill. og er gitt av et arbeidsfellesskap mellom Bertelsen & Garpestad og Lindland Maskin. Alle de fem entreprenørene som deltar i konkurransen kommer fra Vest-Agder og Sør-Rogaland.

Det er to ulykkesbelastete strekninger som skal utvides for å få plass til midtrekkverk: Rosseland-Storenes i Songdalen kommune (1950 meter) og Klepland-Tangvall i Søgne kommune (1 900 meter).

Mellom Klepland og Tangvall blir E39 16,5 meter bred. Mellom Rosseland og Storenes blir bredden 12,5 meter. Årsaken til forskjellen er at et blir forbikjøringsfelt i begge retninger der vegen blir bredest. På den andre strekningen blir det bare ett felt i hver retning.

Oppdraget omfatter vegutvidelse og montasje av midtrekkverk. Prisene kan virke høye, men det er store masseuttak. 51 000 kubikkmeter skal sprenges og 46 000 kubikkmeter jordmasser skal graves ut på de 3 850 metrene for å gi plass til vegutvidelsen.

Strekningen Storenes-Klepland, som ligger mellom de to strekningene, fikk midtrekkverk i 2008.

De totale omkostningene for prosjektet er beregnet til mellom 180 og 190 millioner kroner. Hele beløpet dekkes med statlige trafikksikkerhetsmidler.

Innen 30. november 2014 må Klepland-Tangvall være utvidet. Slitelaget må være lagt innen 15. mai året etter. Den siste datoen er også frist for ferdigstillelse av Rosseland-Storenes, men for den strekningen er det ingen delfrist.

Forsiden akkurat nå