Uklare grenser mellom kjøreareal og gangareal gjør forholdene utrygge langs E 6 i Setermoen. Nå skal forholdene bli bedre. Anleggsarbeidet blir trolig utført av NCC eller Veidekke.
Uklare grenser mellom kjøreareal og gangareal gjør forholdene utrygge langs E 6 i Setermoen. Nå skal forholdene bli bedre. Anleggsarbeidet blir trolig utført av NCC eller Veidekke. (Bilde: Stein Wilhelmsen, Nordlys)

Jevnt mellom NCC og Veidekke i Troms

E 6 skal oppgraderes gjennom tettstedet Setermoen i Troms. Oppdraget går trolig til NCC eller Veidekke. Mindre enn en prosent skilte disse to ved anbudsåpningen. NCC ligger lavest med 30,776 millioner kroner.

Anbudet fra Veidekke er på 30,985 millioner. Bak de to riksentreprenørene følger de lokale på rekke og rad. Lavest av disse er to firmaer fra Bardufoss: Brødrene Kiil (34,69 mill.) og Ole Nordmo & Sønn (36,79 mill.) Deretter følger Norvald Jørgensen, Gibostad (38,63 mill.), Elvenes Transport & Maskin, Ballangen (38,90 mill.) og Målselv Maskin & Transport (39,50 mill.).

Setermoen i Bardu kommune har vel 2 000 innbyggere. I dag går E 6 tvers gjennom tettstedet, og det er ingen planer om å legge vegen utenom med det første. Vegvesenet ønsker derfor å gjøre noe med de uholdbare trafikkforholdene på stedet.

Det mest alvorlige ved dagens situasjon er dårlig sikkerhet. Dessuten er det veldig rotete. Forholdene er slik de var i mange tettsteder for noen tiår siden. Gateløpet for hovedvegen er bredt, men plassen er dårlig utnyttet. Flere steder er grensen mellom kjørearel og gangareal uklar.

Nå skal E 6 strammes opp. Det blir sammenhengende gang/sykkelveg på begge sider. Mellom kjørebanen og gang/sykkelvegene blir det et felt med beplantning. Et T-kryss hvor E 6 møter riksveg 847 skal bygges om til rundkjøring, belysningen skal oppgraderes og det skal bygges en kulvert under E 6. En kort strekning av riksveg 847 og en lokalveg skal også oppgraderes.

Forsiden akkurat nå