Denne vegen er ikke egnet for folk som er avhengige av rullator. Siden dette bildet ble tatt er det anlagt gang/sykkelveg opp til krysset. Nå skal den forlenges 1 230 meter videre oppover. (Bilde: Google)

John Galten leder i Ringsaker


John Galten fra Åmot i Hedmark har gitt det laveste anbudet på en gang/sykkelveg langs fv 52 i hjemfylket. Nærmeste konkurrent lå mindre enn halvannen prosent høyere ved anbudsåpningen, men kontrollregningen har ikke ført til forandringer.

30,314 millioner kroner vil John Galten ha for jobben. Den som følger tett bak er Dokka Entreprenør fra Nordre Land, som vil ha 30,743 mill.

De øvrige anbyderene liggger i god avstand fra de to laveste. Disse er:

M. Dobloug fra Ringsaker                            33,93 mill.
Åge Haverstad fra Sør-Fron                         34,85 mill.
Maskinanlegg fra Ringsaker                        37,52 mill.
Øynebråten Anleggsteknikk fra Gol           43,18 mill.

Anbudene er sendt til anskaffelsesnemnda, som gir sin innstilling 12. oktober.

Fylkesveg 52 har sitt søndre endepunkt i Brumunddal, kommunesentret i Ringsaker. Herfra er det g/s-veg en drøy kilometer. Nå skal den forlenges med 1 230 meter.

G/s-vegen får en bredde på 2,5 meter. Rabatten mot kjørebanen blir en meter bred.

En pris på 30 millioner for en så kort strekning er veldig mye, men det har sin forklaring. Fylkesveg 52 går i sidebratt terreng og randbebyggelsen ligger tett. Det må bygges lange støttemurer langs de ny skjæringene, og det skal etableres en ny, 150 meter lang felles adkomstveg. Dessuten skal VA-ledninger og kraftkabler legges om og delvis skiftes ut.

Fylkesveg 52 skal i hovedsak ligge der den ligger i dag, men det bli en liten utretting av noen kurver. Anleggstiden blir 11 måneder.

Forsiden akkurat nå

Brannslokking på Stord

Contexo fra Hønefoss har gitt det laveste anbudet på ombygging av Litlabøkrysset på Stord. Byggeleder Roberto Balzer i Statens vegvesen er ikke glad for jobben han må gjøre. - Dette er brannslokking, det er ikke en framtidsrettet løsning, sier han. Les hele saken