Slik vil Sifjorden se ut i 2020. Den lysegrønne linjen langs vegen til høyre er en voll som skal skjerme mot innsyn fra vegen mot de store skjæringene etter uttaket av stein. Fyllingene må sette seg i mange måneder før brua mellom dem kan bygges. (Bilde: Statens vegvesen)

Kjempeinteresse for fyllinger i Torsken

Det er formidabel interesse for å legge fyllinger for fylkesveg 243 i Sifjorden i Torsken kommune. Ikke mindre enn 14 entreprenører har gitt anbud. Det laveste er på 51,7 millioner kroner. Det høyeste er omtrent dobbelt så høyt.

Rolf Jørgensen fra Narvik har gitt det laveste anbudet. Like bak følger Contexo fra Hønefoss som vil ha 53,2 mill. for jobben.

Listen over anbydere preges av stor spredning. Bare halvparten av anbyderne har gitt anbud under 70 millioner.

På plassene bak de to som ligger lavest følger:

NCC                                                               59 mill.
Hæhre Entreprenør                                    64,2 mill.
Målselv Maskin                                            64,5 mill.
Risa                                                                65 mill.
PEAB                                                             70 mill.
Roald Madsen fra Tromsø                        72,1 mill.
Alf Brekken og sønner Drift fra Hadsel  79,2 mill.

De øvrige anbyderne ligger over 80 mill. En av dem er det store danske entreprenørselskapet Per Aarsleff med 4 500 ansatte og en årlig omsetning på over 10 milliarder.

- Jeg er veldig fornøyd med at så mange entreprenører vil ha denne jobben som skal utføres på et så avsidesliggende sted. De laveste prisene ligger innenfor kostnadsrammen, men jeg er overrasket over de store forskjellene, sier samferdselssjefen i Troms, Bjørn Kavli.

Fyllingene skal legges ut på hver side av Sifjorden. Til sammen vil det gå med 545 000 kbm. Mellom dem kommer det en 45 meter lang bru. Brubyggingen utlyses senere.

Hensikten med fjordkryssingen er å fjerne en strekning fra fylkesveg 243 hvor det har gått mange steinsprang.

Arbeidet må fullføres innen 1. juli 2019. Deretter skal fyllingene sette seg til de blir stabile. Det vil trolig ta 8-9 måneder. Først når det ikke lenger er bevegelse i fyllingene kan brubyggingen komme i gang.

Forbindelsen blir ferdig i 2020. De totale kostnadene er beregnet til rundt 100 millioner kroner.

Forsiden akkurat nå

Brannslokking på Stord

Contexo fra Hønefoss har gitt det laveste anbudet på ombygging av Litlabøkrysset på Stord. Byggeleder Roberto Balzer i Statens vegvesen er ikke glad for jobben han må gjøre. - Dette er brannslokking, det er ikke en framtidsrettet løsning, sier han. Les hele saken