Nestunnelen har vært stengt siden 25. mars i fjor. Nå er den strippet for inventar. Implenia har en klar ledelse i kampen om hovedkontrakten på rehabiliteringen av den. (Foto: Statens vegvesen) 
Nestunnelen har vært stengt siden 25. mars i fjor. Nå er den strippet for inventar. Implenia har en klar ledelse i kampen om hovedkontrakten på rehabiliteringen av den. (Foto: Statens vegvesen) 

Klar ledelse til Implenia i Nestunnelen

Implenia har en klar ledelse på AF Gruppen i kampen hovedkontrakten på rehabilitering av Nestunnelen på E 16 i Buskerud. Anbudet fra Implenia er på 83,4 millioner kroner. 

AF Gruppen vil ha 100 millioner for jobben. Andre anbydere var det ikke.

Vegvesenet tar sikte på en rask avgjørelse. Kontrollregningen begynner på mandag.

Nestunnelen ligger i Hole kommune mellom Oslo og Hønefoss. Bakgrunnen for oppdraget er en hendelse 5. mars i fjor. Et 200 kg tungt flak med sprøytebetong falt ned fra hengen i tunnelen. Ingen ble truffet av flaket, men inspeksjonen som fulgte, førte til at tunnelen ble stengt 20 dager senere. Etter grundigere undersøkelser kom Vegvesenet fram til at tunnelen måtte totalrenoveres.

Tunnelen skal sikres mot vann og frost med isolerte betongelementer i veggene og hvelv av PE-skum med nettarmert sprøytebetong i hengen. Til sammen vil det gå med 9 500 kvm betongelementer, 16 000 kvm PE-skum og 2 700 kbm sprøytebetong.

Oppdraget omfatter også stabilitetssikring og sprengning av nisjer, tekniske rom og rømmingsveger. Innen 4. mars neste år må jobben være gjort.

1. februar må det være klart for elektroinstallasjoner. Den jobben er ikke utlyst ennå.

Riving av gamle installasjoner inngår ikke i oppdraget. Det er utført av HAB Construction.

Hvis alle prosedyrer følges til punkt og prikke, blir tunnelen gjenåpnet i oktober neste år. Vegvesenet jobber for å bli ferdig før.

Mangel på kapasitet blant rådgivende ingeniører er hovedårsaken til at rehabiliteringen tar så lang tid. Innenfor prosjektering er markedet så presset at det er svært vanskelig å få utført oppdrag som kommer utenom tur.

 

Forsiden akkurat nå