Dette er M/F "Leka" som knytter øya den er oppkalt etter til fastlandet. Det er ikke usannsynlig at den vil fortsette å gå i dette sambandet, til utgangen av 2020. (Bilde: Torghatten Trafikkselskap)

Klar ledelse til Torghatten

41,7 millioner kroner vil Torghatten Trafikkselskap ha for å drive fergesambandet Gutvik-Skei i to år. Nærmeste konkurrent ligger over 17 prosent høyere.

Norled vil ha 48,9 millioner for jobben. Flere anbydere er det ikke.

Den lave interessen har trolig sammenheng med den korte kontraktstiden. Vanligvis lyses drift av fergesamband ut for mye mer enn to år.

Ferga mellom Gutvik og Skei knytter øya Leka i Nord-Trøndelag til fastlandet. Selskapet som leder konkurransen driver sambandet i dag. Kontrakten gjelder fra 1. januar 2010 til 31. desember i år med opsjon på et års forlengelse. Opsjonen er utløst, men for driften etter 2018 må det inngås en ny kontrakt.

Fergesambandet inngår i fylkesveg 771. Grunnen til at fylkeskommunen har valgt å lyse ut drift i bare to år, er at sambandet skal inn i en ny pakke.

Den nåværende kontrakten omfatter Gutvik-Skei og tre samband i Helgeland. Fra 1. januar 2021 skal Gutvik-Skei inn i en annen pakke. Hvilke andre samband som blir med i den pakken er ikke avgjort.

M/F "Leka" går i sambandet i dag. Den har plass til 38 biler og 99 passasjerer. Kravene til ferga som skal gå i 2019 og 2020 er nesten identiske. Den skal ta minimum 37 biler og 96 passasjerer.

Forsiden akkurat nå