Bilde viser nordre ende av Korslundtunnelen og Molykkjatunnelen som inngår i parsellen Langset-Brøhaug. Alpine Bau fra Østerrike ligger godt an til  få kontrakten. (Ill.: Statens vegvesen)
Bilde viser nordre ende av Korslundtunnelen og Molykkjatunnelen som inngår i parsellen Langset-Brøhaug. Alpine Bau fra Østerrike ligger godt an til få kontrakten. (Ill.: Statens vegvesen)

Klar østerriksk ledelse på Fellesprosjektet

Alpine Bau fra Østerrike ligger 12 prosent lavere enn nærmeste konkurrent i kampen om det siste av de tre kjempeoppdragene på Fellesprosjektet E 6-Dovrebanen. Østerrikerne vil ha 1,303 milliarder kroner for jobben.

Bare to norske entreprenører deltar i anbudskonkurransen. Skanska Norge er nr. to med 1,482 mrd. Siste deltaker er Veidekke med en anbud på 1,497 mrd. Anbudene gjelder den sørligste av de tre parsellene som Fellesprosjektet består av. Den går under betegnelsen FP 1 og omfatter strekningen Langset-Brøhaug i Eidsvoll kommune. Mellom disse ytterpunktene skal det etableres 6,3 km motorveg og 5,2 km dobbeltsporet jernbane.

FP 1 er prosjektert av ViaNova. To tunneler inngår i entreprisen: Den 630 meter lange Korslundtunnelen på E 6 og den 580 meter lange Molykkjatunnelen på Dovrebanen.

Korslundtunnelen får to løp. Portalene blir 35 meter lang i søndre ende av hvert løp, i nordre ende blir de 65 meter lange. Molykkjatunnelen får ett løp med en 25 meter lang portal i sør og en 30 meter lang i nord.

På E 6 skal det bygges en 50 meter lang overgangsbru og to kulverter med lengder på 44 og 28 meter. På Dovrebanen skal det bygges en 30 meter lang overgangsbru og en 12 meter lang kulvert, pluss 350 meter støttemurer, 500 meter natursteinsmurer, fem tekniske bygg og en portal i søndre ende av den 3,9 km lange Ulvintunnelen, som blir drevet i en annen entreprise.

Oppdraget omfatter også anlegg av 8,5 km lokalveg og 8,2 km gang/sykkelveg.

Forsiden akkurat nå