Rampen fra E6 til rundkjøringen på Ryen har to felt i dag. Nå skal den få et til, reservert for kollektivtrafikk. (Foto: Anders Haakonsen)
Rampen fra E6 til rundkjøringen på Ryen har to felt i dag. Nå skal den få et til, reservert for kollektivtrafikk. (Foto: Anders Haakonsen)

Kollektivfelt i Oslo på anbud

Vegvesenet vil gi bussene mulighet til å ta seg forbi bilkøene på E6 ved Ryen i Oslo. 740 meter kollektivfelt skal anlegges langs nordgående kjørebane. De som vil ha den jobben, må gi anbud innen 15. april.

På E6 ved Ryen er det køer store deler av dagen. Her som ellers er de tettest i rushtiden. I nordgående retning står bilene stille i både morgen- og ettermiddagsrushet.

Det nye kollektivfeltet vil gjøre det lettere for busser og drosjer å komme seg forbi denne flaskehalsen. Feltet skal gå fra Sandstuveien til Ryen. Det skal følge nordgående kjørebane på E6 til rampen mot rundkjøringen på Ryen tar av. Derfra skal feltet følge avkjøringsrampen fram til rundkjøringen.

Påkjøringsrampen fra Sandstuveien til E6 må legges om over en lengde på ca. 100 meter.

Kollektivfeltet blir 3,5 meter bredt. Det er akkurat plass til å presse det inn mellom nåværende E6 og bebyggelsen uten å rive noen bygninger.

Anleggsstart finner ikke sted før 5. august. Denne datoen er valgt fordi anleggsarbeidet vil føre til redusert framkommelighet på E6. Fra april vil trafikken på Lambertseterbanen bli erstattet med busser i par måneder. Vegvesenet vil ikke ha unødige hindringer på E6 så lenge banen er stengt. Man vil også ha maksimal framkommelighet mens Norway Cup pågår.

11. juli neste år skal jobben være gjort.

Prosjekteringen er utført av Rambøll. I følge Vegvesenets anslag vil entreprisekostnadene ligge mellom 25 og 32 millioner kroner.

 

 

Forsiden akkurat nå