-En konkurs har bare tapere, sier prosjektleder Oddbjørn Pladsen. Han er glad for at arbeidene inne i Hjartåbergtunnelen er kommet i gang igjen. (Foto: Kjell Herskedal)
-En konkurs har bare tapere, sier prosjektleder Oddbjørn Pladsen. Han er glad for at arbeidene inne i Hjartåbergtunnelen er kommet i gang igjen. (Foto: Kjell Herskedal)

Hjartåberg-tunnelen kan bli 5 millioner dyrere:

Konkurs fordyrer Hjartåberg-tunnelen med 5 millioner

Hjartåberg-tunnelen kan bli 5 milliArbeidene i Hjartåbergtunnelen på Fv651/E39 på Sunnmøre er omsider kommet i gang igjen etter konkursen i K B Elektrotech.

  • Nyheter

One Nordic Kraftmontasje AS har overtatt jobben på timebasis og har nylig startet arbeidene. Prosjektleder Oddbjørn Pladsen i Statens vegvesen sier til Våre Veger at han frykter at tunnelen i verste fall kan bli opptil 5 millioner kroner dyrere enn regnet med.

-I en konkurs er det bare tapere. De aller største taperne i denne saken er trafikantene, som ikke får ta i bruk en ny og rassikker tunnel til vinteren . De må i stedet kjøre langs en dårlig og rasfarlig veg, sier Pladsen.

Han regner med åpning først i mars.

 

Uavklart ekstraregning

Det er foreløpig uavklart hvor stor Statens vegvesens ekstraregning blir. En tilbakeholdt faktura og en bankgaranti bidrar positivt. Pladsen håper også at oppgjøret etter konkursen kan redusere ekstraregningen. Det er endel juridiske forhold som må ryddes opp i. Men i verste fall er det snakk om en ekstraregning på fem millioner kroner.

Opprinnelig var det seks anbydere til elektroarbeidene i Hjartåbergtunnelen. Statens vegvesen gikk etter konkursen ut til alle, med unntak av selskapet som nå er konkurs, og ba om tilbud på de gjenstående arbeidene. Det kom inn tilbud fra fire. Av disse ble tilbudet fra One Nordic Kraftmontasje AS valgt som det gunstigste. Det er basert på en timepris. I tillegg må alt materiell kjøpes inn.

 

Godt arbeid

Rassikringsprosjektet ved Hjartåbygda er 8 km. langt. Tunnelen er 3455 meter. Til sammen er det et prosjekt til524 millioner 2012-kroner. Åpningen skulle skje nå i desember. Slik ble det ikke.

-Heldigvis fikk vi fullført Streketunnelen på Fv 60, med samme elektroentreprenør, før konkursen. Arbeidet de gjorde var det ikke noe å si på. Vi har ingenting å utsette på det, sier Pladsen.

I Møre og Romsdal er også Oppdølstranda-tunnelen ved Sunndalsøra blitt forsinket som en følge av K B Elektrotech-konkursen. Også der har One Nordic Kraftmontasje overtatt elektroarbeidene.

 

  

 

 

Forsiden akkurat nå