Kruse Smith lavest av 10 anbydere

Kruse Smith vil ha 61,9 millioner kroner for å erstatte den gamle Finneidstraumen bru i Fauske med en ny. Det holder til en ledelse på 2,7 prosent i en jevn konkurranse med 10 deltakere.

Brua til høyre har vært en flaskehals lenge. Mange vil bygge brua som skal erstatte den.  Brua til venstre er en jernbanebru.
Brua til høyre har vært en flaskehals lenge. Mange vil bygge brua som skal erstatte den. Brua til venstre er en jernbanebru. Bilde: Statens vegvesen
22. mars 2017 - 13:30

Fauskebygg ligger på andreplass med et anbud på 63,6 millioner. De øvrige anbyderne er:

Lemminkäinen                                          64,8 mill.
Veidekke                                                    65,8 mill.
Moldjord bygg og anlegg fra Beiarn     66,4 mill.
Implenia                                                     66,5 mill.
NCC                                                             68,5 mill.
Consto fra Tromsø                                   69,4 mill.
Hæhre Entreprenør                                 74,8 mill.
Hak Entreprenør fra Alta                        77,5 mill.

Nybrua består av ett spenn med en lengde på 68 meter. Kjørebanen bæres av to parallelle stålkasser. Feltene blir skilt med et midtfelt med en bredde på en meter. Myke trafikanter får et 3,5 meter bredt gang/sykkelfelt til disposisjon. Total bredde mellom kantdragerne blir 15 meter.

Gammelbrua er en 60 meter lang fagverksbru fra 1944. Den er i god nok forfatning til å ta unna trafikken, men bredden holder ikke mål. Kjørebanen er så smal at to biler ikke kan passere hverandre, og gangbanen har knapt plass til en rullestol.

Nybrua skal stå vest for den gamle. Avstranden mellom dem blir 3,5 meter på det minste.

950 meter av E6 må legges om i forbindelse med bygging av den nye brua. Anlegg av tilstøtende veger er ikke med i entreprisen, men den som får kontrakten skal sprenge 40 000 kbm fra en fjellrygg som står i vegen for den nye E6-traséen.

Senere i å blir riving av gammelbrua satt ut på felles entreprise med anlegg av tilstøtende veger. Landkarene blir stående fordi gammelbrua har felles landkar med en parallell bru for Nordlandsbanen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.