Bildet viser østre tunnelåpning og en del av det gamle aluminiumshvelvet innenfor. Mye skal skje hvis ikke Kruse Smith får jobben med å erstatte hvelvet med PE-skum.
Bildet viser østre tunnelåpning og en del av det gamle aluminiumshvelvet innenfor. Mye skal skje hvis ikke Kruse Smith får jobben med å erstatte hvelvet med PE-skum. (Bilde: Google)

Kruse Smith lavest i Arendal

Seks entreprenører har meldt sin interesse for å utbedre Havstadtunnelen i Arendal. Kruse Smith leder konkurransen klart med et anbud på 15,517 millioner kroner.


TT Anlegg fra Mandal holder andreplassen med 17,404 mill. De øvrige anbyderne er Skanska (18,372 mill.), Scanmatic (19,492 mill.), BMO Tunnelsikring (19,550 mill.) og Veidekke (19,575 mill.).
- Det laveste anbudet ligger omtrent på det nivået vi hadde regnet med, sier byggeleder Arnfinn Berge i Statens vegvesen.
Havstadtunnelen ligger på fylkesveg 410 like øst for Arendal sentrum. Den er 435 meter lang - 65 meter for kort til å bli omfattet av tunneldirektivet, men den er i så dårlig forfatning at den må utbedres uansett.
Entreprisen omfatter også total utskifting av det elektriske anlegget og en opsjon på kringkastingsanlegg for DAB-radio.
Det blir også et omfattende sikringsarbeid. 3 500 kvm skal renskes og spyles, og fjellet skal sikres med ca. 450 bolter. Nøyaktig antall kan ikke fastsettes ennå.
Tunnelen er sikret mot vann og frost med et aluminiumshvelv som er i dårlig forfatning. Det skal fjernes og erstattes med PE-skum. 3 300 kvm aluminiumshvelv skal ned, 5 600 kvm PE-skum skal opp.
Detaljprosjekteringen av det elektriske anlegget er ikke gjennomført. Det inngår i entreprisen.
- Det elektriske anlegget får en standard som hadde tilfredsstilt kravene i tunneldirektivet. Årsdøgntrafikken er på 16 000, så vi er nødt til å ha god standard i tunnelen, sier Berge.
- Hvordan skal arbeidet gjennomføres?
- Vi tar sikte på anleggstart 8. august. Det er lagt opp til en anleggstid på tre måneder, men vi håper det kan gå fortere. Arbeidet skal foregå mellom kl. 20 og kl. 06. Det blir veldig oppstykket når man skal rigge opp og ned hver dag, men trafikken er så stor at tunnelen må være åpen om dagen, sier Arnfinn Berge.


Forsiden akkurat nå